Wielki skok na złom

31 maja 13, 17:17

Przestępcy upodobali sobie szczególnie kradzieże kabli miedzianych. Dla dyrekcji niemieckiej kolei to jeden z najbardziej palących problemów. W ubiegłym roku przestępcy ukradli kable i elementy metalowe o wartości 17 milionów euro, co spowodowało opóźnienia 17 tys. pociągów o 4 tys. godzin. – Nawet kradzież niewielkiego odcinka kabla może spowodować opóźnienia  70 składów pociągów - wylicza Ronald Schunke.

Dawniej także dochodziło do pojedynczych kradzieży, ale od kiedy ceny miedzi poszybowały w górę, kradzieże kabli stały się prawdziwą zmorą niemieckich kolejarzy. – Punkt kulminacyjny kradzieży odnotowaliśmy w połowie 2011 roku. W tamtym czasie tona miedzi kosztowała na rynkach światowych ponad 10 tys. dolarów - wspomina Ronald Schunke. Wtedy dyrekcja kolei zrozumiała, że problem wymaga szybkich i radykalnych rozwiązań. Deutsche Bahn zarządza siecią trakcyjną o długości 34 tys. kilometrów. Przewody są najczęściej  niezabezpieczone  i łatwo dostępne dla osób postronnych. Nic dziwnego, że infrastruktura kolejowa stała się ulubionym łupem złodziei metali kolorowych. – Wprawdzie ceny miedzi nieco spadły ale nadal są dosyć wysokie i oscylują w granicach ośmiu tysięcy dolarów - stwierdza Ronalkd Schunke. Złodziejom wszystko się przydaje. Najchętniej kradną kable miedziane, sygnalizacyjne, uziemiające, czy linie napowietrzne. Jednak nie gardzą również  torami i bębnami kablowymi.

Niemieccy kolejarze postanowili przechytrzyć złodziei. Jochen Grimmelt kładzie na biurku 30-centymetrowy kawałek kabla o średnicy monety o nominale dwóch euro. Kabel oplata pomarańczowa folia. – Widzi pan coś szczególnego? - pyta 48-letni Jochen Grimmelt, odpowiadający za bezpieczeństwo niemieckich kolei we wschodnich krajach związkowych. To pytanie retoryczne, bo kolejarz zna odpowiedź. Kabel oznakowano specjalną substancją, niewidoczną gołym okiem. Pan Grimmelt wyjmuje z nesesera lampę emitującą promienie ultrafioletowe. Ma rozmiar małej latarki. Kolejarz oświetla kabel i nagle w świetle lampy pojawiają się błyszczące punkciki. Na ekranie czytnika podobnego do aparatu cyfrowego widać, że błyszczące drobinki układają się w firmowe logo Deutsche Bahn i ciąg liczb. – Informują z którego odcinka trakcji kolejowej pochodzi kabel - wyjaśnia kolejarz. Polisterowe mikrocząsteczki tworzące kod sztucznego DNA wnikają głęboko w najmniejsze szczeliny znakowanego materiału. Bez trudu można je wykryć nie tylko na ukradzionych kablach, a także na rękach i ubraniach złodziei, czy w samochodach przewożących łup.

Jak wygląda profil statystycznego złodzieja mienia kolejowego? Jochen Grimmelt w zamyśleniu pociera palcami podbródek. – Nie ma takowego - odpowiada. - Raz ojciec z synem wskakują na rowery i pakują skradzione kable do plecaków. Czasami trakcję wycina drobny, spłukany  złodziejaszek, który na gwałt potrzebuje pieniędzy albo zorganizowane grupy przestępcze. Wśród sprawców panuje ściśle określona hierarchia i  podział zadań. Najczęściej podjeżdżają ciężarówkami i błyskawicznie kradną tony kabli.

Eksperci oceniają, że na terenie Uni Europejskiej złodzieje kradną co roku surowce i materiały o wartości prawie dziewięciu miliardów euro. Najczęściej plądrują place budowy i magazyny. Niekiedy sprawcy nie muszą pokonywać żadnych przeszkód -  wyłamywać drzwi, rozcinać osłon. Dobro, które sobie upatrzyli, znajduje się dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Wioska Stahnsdorf leży na obrzeżach Berlina. Na tamtejszym cmentarzu pochowano wiele znanych i zasłużonych osobistości, na przykład legendarnego berlińskiego rysownika Heinricha Zille, architekta Waltera Gropiusa, czy  wybitnych przedsiębiorców. W ciągu minionych lat groby systematycznie ogołacano z miedzianych krzyży, figur, płaskorzeźb, nie gardzono nawet literami, tworzącymi imię i nazwisko zmarłego. Z mauzoleum wydawcy Gustava Lengenscheidta sprawcy wynieśli miedziany dach.

Niedawno sąd rejonowy w Wilhelmshaven skazał 27-letniego mężczyznę, który włamywał się do pustych domów i demontował muszle WC i metalowe rury. Czasami złapanie sprawcy wymaga odrobiny szczęścia. Niekiedy przestępca sam wpada w ręce funkcjonariuszy. Na początku marca pracownicy berlińskiej kolejki naziemnej zwrócili uwagę na pasażera, który wsiadł do pociągu, pchając przed sobą wózek na zakupy, wypełniony po brzegi kablem miedzianym. Przybyła na wezwanie policja przesłuchała 30-letniego mężczynę, a ten przyznał się, że zebrał kabel na różnych budowach, a teraz wiezie go do punktu skupu. – Widocznie uważał, że nikt nie zwróci na niego uwagi - stwierdza Jochen Grimmelt. Zatrzymanie złodzieja było dziełem przypadku. Niemiecka kolej nie zamierza powierzać bezpieczeństwa swego mienia ślepemu losowi.

Dlatego latem ubiegłego roku niemieccy kolejarze postanowili połączyć siły. Wspólnie z koncernem energetycznym RWE, Deutsche Telekom oraz Stowarzyszeniem Niemieckich Dystrybutorów Metali zawiązali sojusz, który ma utrudnić życie potencjalnym złodziejom. – Na przykład chowamy kable  w specjalnych kanałach - informuje Ronald Schunke, ekspert ds. bezpieczeństwa trakcji kolejowej. Tam, gdzie to możliwe Deutsche Bahn wymienia kable miedziane na przewody stalowe lub aluminiowe, bo nie są tak atrakcyjne dla złodziei. Ponadto pracownicy kolei wspólnie z policją częściej patrolują linie kolejowe. – Nocą policja federalna przeprowadza rutynowe kontrole sieci trakcyjnej przy pomocy kamer termowizyjnych - mówi Ronald Schunke.

Naturalnie nie uda się całkowicie wyeliminować kradzieży. – Ale przynajmniej chcemy uprzykrzyć złodziejom życie - przyznaje Grimmelt. W wielu punktach skupu złomu wiszą zdjęcia najczęściej kradzionych elementów infrastruktury kolejowej. – Pomagają pracownikom w rozpoznaniu trefnego towaru, gdyby złodzieje próbowali go upłynnić w punkcie skupu. Tego rodzaju działania prewencyjne odstraszają złodziei. Niedawno do sojuszu dołączyła Niemiecka Federacja Recyklingu Stali i Gospodarki Odpadami (BDSV). – Jej członkami jest 90 procent handlarzy złomem - informuje Jochen Grimmelt.

Właściciele punktów skupu metali kolorowych są strategicznym ogniwem w walce z plagą kradzieży. Kupno kradzionego towaru może podkopać podstawy ich egzystencji. Złodzieje bardzo często okradają punkty skupu. Handlarze złomem odgrywają kluczową rolę w upłynnieniu złodziejskiej kontrabandy. Cóż złodziejowi po wartościowym łupie, skoro nie będzie mógł go nigdzie spieniężyć. Sprawcy muszą znaleźć handlarza gotowego kupić skradzione kable lub inne metale.

Składowisko złomu w Heimstetten pod Monachium. Zamontowanych zabezpieczeń nie powstydziłby się nawet skarbiec na terenie bazy amerykańskiej Fort Knox, gdzie wiele państw przechowuje rezerwy złota. Nad bramą wjazdową na teren składowiska wisi siedem, dobrze widocznych kamer. Na placu nie leżą bezwartościowe odpady, tylko cenne metale kolorowe - miedź, aluminium, mosiądz.

– Cały czas jesteśmy na celowniku złodziei - mówi Ulrich Berger, szef ochrony na składowisku w Heimstetten. Przed trzema laty zainstalował system monitoringu o wartości 30 tys. euro. Fotokomórki i detektory ruchu wszczynają alarm, jak tylko na terenie skupu złomu pojawią się nieproszeni goście. Pracownicy ochrony siedzą przed ekranami monitorów przez okragłą dobę. Ulrich Berger opowiada, że inni właściciele skupów złomu zostali wielokrotnie okradzeni - przestępcy taranowali bramy, napadali na ochronę. Złodzieje wielokrotnie próbowali przekupić jego podwładnych. W ostatnim czasie próby przekupstwa zdecydowanie przybrały na sile. Tylko w tym roku złodzieje dwa razy podpytywali ochroniarzy składowiska o działanie systemu alarmowego, zainstalowanego na składowisku. – Człowiekowi nie mieści się w głowie, jakich metod chwytają się amatorzy cudzej własności - stwierdza Ulrich Berger.

Na dziedzińcu rzemieślnicy opróżniają zawartość bagażników.      Berger skupuje także kable zasilające. W hali, położonej w głębi składowiska specjalna maszyna oddziela izolację od miedzianej żyły. Podłogę pokrywają szare, żółto-zielone i czerwone osłonki kabli. Na koniec urządzenie rozdrabnia cenny metal. Berger zanurza dłoń w jednym z pojemników i wyjmuje garść granulatu. Każdy pojemnik zawiera miedź o wadze dwóch ton i wartości 12 tys. euro. Hala jest monitorowana przez kamery. Ulrich Berger może obserwować wnętrze pomieszczenia na ekranie swego tabletu. 

Szef ochrony strzeże punktu skupu metali przed złodziejami, ale także przed zakupem trefnego towaru. – Nie jesteśmy w stanie sprawdzić pochodzenia wszystkich surowców wtórnych - przyznaje. Firmy handlujące złomem wymieniają się informacjami i zdjęciami w sprawie nowych kradzieży. Berger praktycznie codziennie otrzymuje nowe meldunki. Jest w stanie rozpoznać jedynie przewody sieci trakcyjnej i kable energetyczne. Kable pochodzące z rozbiórki domów i linii zasilających są praktycznie nie do odróżnienia.

Kasa znajduje się w sąsiednim budynku. Na suficie zamontowano kolejną kamerę. Filmuje klientów, oczekujących na wypłatę gotówki za dostarczony surowiec. Berger przechowuje nagrania wiele lat. Każdy klient ma własny numer identyfikacyjny i kartę informacyjną, trzymaną w specjalnej kartotece. Do każdej karty dołączono kopię dowodu osobistego dostawcy metalowego złomu. Tego rodzaju działania prewencyjne mają odstraszyć potencjalnych złodziei, ale dla właścicieli firmy oznaczają dodatkowy nakład  pracy.

Ulrich Leuning prezes Niemieckiej Federacji Recyklingu Stali i Gospodarki Odpadami uważa, że może dwadzieścia lat temu handlarze złomem przymykali oczy na trefny towar i cieszyli się z ubicia korzystnej transakcji. – Obecnie temat kradzieży metali kolorowych został tak nagłośniony, że handlarze złomem we własnym interesie zwracają baczną uwagę, aby nie skupować towaru pochodzącego z kradzieży - uważa Ulrich Leuning. - W przeciwnym razie policja może zarekwirować podejrzany towar i wszcząć śledztwo w sprawie paserstwa.   

Historia z Neunkirchen w kraju związkowym Saara pokazuje, że czujność się opłaca. W sierpniu ubiegłego roku dwóch mężczyzn przywiozło do punktu skupu metali kolorowych sporą partię towaru. Handlarz złomem doszedł do wniosku, że  to typowe kable trakcyjne Dyskretnie zawiadomił policję. Mężczyzn aresztowano. Po oświetleniu kabli wiązką promieni ultrafioletowych okazało się, że kable zabezpieczono syntetycznym DNA. Dzięki unikatowym numerom udało się zlokalizować podstację, z której wycięto miedziany kabel. „Stopniowo będziemy znakować coraz więcej odcinków kabli“ – zapowiada Ronald Schunke, odpowiedzialny za bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej. Oczywiście zdaje sobie sprawę, że nie ma stuprocentowo skutecznej metody, zabezpieczającej mienie kolejowe przed plagą kradzieży. – Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby utrudnić złodziejski proceder - oświadcza kolejarz. W przypadku kradzieży w Neukirchen sąd skazał złodziei na karę ośmiu miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu. – Niestety sądy orzekają kary jedynie na podstawie wartości skradzionej infrastruktury - krytykuje Ronald Schunke. Tymczasem kradzieże pociągają za sobą znaczne opóźnienia pociągów i powodują ogromne straty ekonomiczne, przewyższające materialną wartość skradzionego mienia. Do tego dochodzą pokaźne koszty usunięcia skutków awarii. – Do ukrócenia fali kradzieży dojdzie dopiero wówczas, kiedy sądy wezmą pod uwagę całość strat kolei i będą wydawały surowsze wyroki - uważa Ronald Schunke. Na pytanie, czy walka z plagą kradzieży nie przypomina walki z wiatrakami, stanowczo odpowiada: – Oczywiście, że nie. Jeśli wszyscy zainteresowani połączą siły - mam na myśli odbiorców metali kolorowych, policję i handlarzy złomem, wówczas zdołamy skutecznie pokrzyżować szyki złodziejom. Kiedyś okaże się, że ryzyko i nakład pracy związany z kradzieżą będą wyższe od potencjalnych zysków. Przynajmniej mam taką nadzieję.

Silke Bigalke, Daniela Kuhr, Uwe Ritzer

Poprzednia Następna
Widzisz błąd na stronie? Wyślij wiadomość do redakcji

Napisz do nas

zamknij
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Wiadomości | Świat

wczoraj, 19:43 | Transport | Przewozy kolejowe

Wielka Brytania pozbywa się udziałów w Eurostarze

Wielka Brytania pozbywa się udziałów w Eurostarze więcej
wczoraj, 18:02 | Transport | Linie lotnicze

Ryanair widzi w Europie największe możliwości rozwoju

Ryanair widzi w Europie największe możliwości rozwoju więcej
wczoraj, 08:01 | Transport | Przewozy kolejowe

Niemcy: trwa strajk na kolei

Niemcy: trwa strajk na kolei więcej
wczoraj, 07:22 | Energetyka | Surowce

Kanadyjskie dolary jak petrodolary

Kanadyjskie dolary jak petrodolary więcej
18 paź, 22:00 | Energetyka | Surowce

Ukraina będzie miała zapewniony gaz tej zimy

Ukraina będzie miała zapewniony gaz tej zimy więcej
18 paź, 19:00 | Rolnictwo

Rosja rozszerza embargo na import mięsa z UE

Rosja rozszerza embargo na import mięsa z UE więcej
18 paź, 16:55 | Wiadomości | Unia Europejska

Przedłużają się negocjacje z KE ws. wydawania unijnych funduszy

Przedłużają się negocjacje z KE ws. wydawania unijnych funduszy więcej
18 paź, 13:46 | Firma | Podatki | Agencyjne

Fiskus w Portugali i Hiszpanii tolerancyjny wobec piłkarskich gwiazd

Fiskus w Portugali i Hiszpanii tolerancyjny wobec piłkarskich gwiazd więcej
18 paź, 13:31 | Wiadomości | Unia Europejska

Wszystkie drogi prowadzą do Leicester

Wszystkie drogi prowadzą do Leicester więcej
18 paź, 07:34 | Wiadomości | Świat

Amerykańsko-chińskie porozumienie o wolnym handlu może przynieść 460 mld dolarów zysków

Amerykańsko-chińskie porozumienie o wolnym handlu może przynieść 460 mld dolarów zysków więcej
18 paź, 07:27 | Giełda | Agencyjne

Agencja Moody's obniżyła rating Rosji

Agencja Moody's obniżyła rating Rosji więcej
18 paź, 06:33 | Wiadomości | Unia Europejska

Niemieccy eksperci: Europa może pogrążyć się w gospodarczej otchłani

Niemieccy eksperci: Europa może pogrążyć się w gospodarczej otchłani więcej
18 paź, 06:00 | Energetyka

Exxon Mobil pozostaje w Europie

Exxon Mobil pozostaje w Europie więcej
17 paź, 20:49 | Energetyka

Putin: postęp w kwestii gazu, UE powinna pomóc Ukrainie finansowo

Putin: postęp w kwestii gazu, UE powinna pomóc Ukrainie finansowo więcej
17 paź, 18:53 | Wiadomości | Unia Europejska

Jean-Claude Juncker. Kieszonkowiec z Luksemburga

Jean-Claude Juncker. Kieszonkowiec z Luksemburga więcej
17 paź, 17:24 | Edukacja

CEPD: elitarny program współpracy polsko-chińskiej

CEPD: elitarny program współpracy polsko-chińskiej więcej
17 paź, 17:08 | Żywność

Ferrero. Słodka historia z łyżką dziegciu

Ferrero. Słodka historia z łyżką dziegciu więcej
17 paź, 16:17 | Energetyka

Poroszenko: uzgodniono podstawowe parametry kontraktu gazowego

Poroszenko: uzgodniono podstawowe parametry kontraktu gazowego więcej
17 paź, 16:14 | Finanse

W nadchodzącym tygodniu

W nadchodzącym tygodniu więcej
17 paź, 15:45 | Wiadomości | Świat

Apetyt na lód

Apetyt na lód więcej

dziś - poniedziałek, 20 października 2014

CzasDaneOkresAktualna wartość
08:00Niemcy - Inflacja PPIWrzesień
10:00Strefa euro - Saldo rachunku bieżącego s.a.Sierpień

Najbliższe dni wolne na rynkach

Wt, 11 lis 14Polska - Święto Niepodległości
Czw, 27 lis 14USA - Święto Dziękczynienia
Pią, 28 lis 14USA - sesja skrócona - koniec o 19:00 CET
Śr, 24 gru 14W. Brytania - sesja skrócona - koniec o 13:30 CET
Śr, 24 gru 14Polska - Wigilia
Śr, 24 gru 14USA - sesja skrócona - koniec o 19:00 CET
Śr, 24 gru 14Francja - sesja skrócona - koniec o 14:05 CET
Czw, 25 gru 14Polska - Boże Narodzenie
Pią, 26 gru 14Polska - Drugi Dzień Bożego Narodzenia
Śr, 31 gru 14Niemcy - dzień wolny

Najbliższe terminy podatkowe

dziś - 20 października 2014 (poniedziałek)CIT - Termin zapłaty zaliczki na podatek dochodowy przez osoby prawne.
dziś - 20 października 2014 (poniedziałek)PIT - Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.
dziś - 20 października 2014 (poniedziałek)RYCZAŁT - Zapłata zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
27 października 2014 (poniedziałek)AKCYZA - Podatnicy podatku akcyzowego rozliczają akcyzę.
27 października 2014 (poniedziałek)VAT - Rozliczenie podatku od towarów i usług za poprzedni miesiąc - VAT 7.

Dodaj do "Ulubionych"

zamknij

Aby dodać naszą stronę do Ulubionych naciśnij kombinację klawiszy Ctrl + D na klawiaturze.

Zamknij