"Czarny piątek" przyniósł w Wlk. Brytanii rekordowe wyniki sprzedaży

Brytyjczycy wydawali na zakupy średnio prawie 8 mld funtów tygodniowo w listopadzie – o 6,4 proc. więcej niż rok temu. To największy wzrost wydatków w skali roku od ponad dekady. Zdaniem ekspertów, rekordowo zapowiadają się także zakupy świąteczne.

Według brytyjskiego Office for National Statistics (ONS), w każdym tygodniu listopada Brytyjczycy przeznaczali na zakupy średnio 7,9 mld funtów, o 6,4 proc. więcej niż przed rokiem. Po raz ostatni tak dobre wyniki sprzedaży odnotowano wiosną 2004 roku.

Zdaniem ekspertów, za tym wzrostem sprzedaży stoi spadek średnich cen detalicznych o około 2 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem, na który wpłynęły przede wszystkim niższe ceny paliw.

Zdaniem zarówno ONS, jak i ekspertów, motorem napędowym zakupów w listopadzie był jednak głównie tzw. czarny piątek, czyli tradycja przedświątecznych obniżek cen, która do Wielkiej Brytanii przywędrowała zza oceanu.

Największy wzrost sprzedaży zanotowano w sektorze towarów elektrycznych (wzrost o 32 proc. w stosunku do poprzedniego roku) i był to najlepszy wynik, od kiedy ONS bada wielkość sprzedaży. O 15 proc. lepsze były również wyniki zakupów w domach towarowych (najlepszy wynik od 1996 roku).

Oprócz zakupów tradycyjnych znaczący wzrost zanotowano także w handlu internetowym – o 12,9 proc. W internecie Brytyjczycy wydawali średnio 3 mld funtów tygodniowo.

Eksperci zwracają jednak uwagę na jeden istotny fakt. „Z pełnymi analizami warto jeszcze zaczekać aż poznamy dane o sprzedaży w grudniu. Liczymy się bowiem z tym, że rekordowe zakupy w listopadzie sprawią, że mniej wydawać będziemy w pierwszych tygodniach grudnia” - mówiła na antenie BBC News Natalie Berg z Planet Retail, firmy badającej sektor handlu detalicznego.

Podkreśla ona, że dane za listopad nie są do końca porównywalne do zeszłego roku, gdyż w 2013 roku Black Friday wypadł w grudniu. Jej zdaniem dane te potwierdzają jednak, że zakupowa tradycja z USA ma pozytywny wpływ na sektor handlu detalicznego.

Kontynuacji wzrostowego trendu w zakresie handlu internetowego spodziewają się za to autorzy badania dotyczącego prognozowanych wydatków w e-handlu podczas samych świąt Bożego Narodzenia.

Badanie przeprowadzone wspólnie przez IMRG (stowarzyszenie handlu internetowego) oraz firmę Experian (firma z sektora usług finansowych) pokazuje, że w ciągu dwóch dni zbliżających się świąt (Christmas Day oraz Boxing Day) Brytyjczycy wydadzą na zakupy w internecie prawie 1,4 mld funtów. Autorzy badania spodziewają się około 300 mln wizyt na stronach internetowych e-sklepów w ciągu tych dwóch dni (prawie o 30 proc. więcej niż przed rokiem).

„W tym roku obserwujemy rekordowe zainteresowanie zakupami online, co znalazło swój szczyt w »czarny piątek«, kiedy to szacowane wydatki na zakupy w internecie wyniosły 810 mln funtów. Tradycyjnie to Boxing Day był pod względem zakupów najlepszym dniem roku, ale w tym roku przewidujemy, że ustąpi miejsca »czarnemu piątkowi«” - uważa Giles Longhurst z Experian.

Zwraca on także uwagę na zmieniające się przyzwyczajenia zakupowe Brytyjczyków wynikające właśnie ze wzrostu popularności zakupów w internecie. „Coraz więcej osób odkłada zakupy na okres tuż przed świętami, co skutkuje znaczącym obciążeniem usług kurierskich i pocztowych w tym okresie. Dzięki internetowi traktowane są też coraz bardziej jako forma rekreacji, robimy je wtedy, kiedy jest nam wygodnie i mamy na to czas” - dodaje.