Cukiernia nie zawsze słodka

| 8 cze 12, 09:40
fot. Shutterstock

W cukierni liczy się atrakcyjny wystrój wnętrza i jakość wyrobów. Od smaku ciast i kremów zależą przyszłe zyski.

Związek Rzemiosła Polskiego szacuje, że w Polsce istnieje około 30 tysięcy cukierni i, choć to zadziwiające, ich liczba wciąż rośnie. Na słodki biznes decydują się zarówno celebryci, m.in. Magda Gessler, Marta Grycan czy Piotr Adamczyk, jak i przedsiębiorcy z małych miast. – Jeszcze kilka lat temu nikogo nie dziwił widok długiej kolejki klientów przed cukiernią. Obecnie o tłumach oczekujących na dostawę ciast można mówić wyłącznie w kontekście świąt. Dzieci wolą jeść słodycze z supermarketu, a dorośli zadowalają się drożdżówką kupioną przy okazji większych zakupów – zauważa Radosław Wisiński, właściciel stacjonarnej i internetowej cukierni Poczta Tortowa. Właściciele działających już cukierni zgodnie podkreślają, że duża konkurencja nie sprzyja otwieraniu nowych cukierni – szansę na zysk mają jedynie ci z niebanalnymi pomysłami na produkty i jasno określonym profilem klienta.

Ciastko do zadań specjalnych

Przykład Radosława Wisińskiego potwierdza, że kreatywność się opłaca. – Przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej 2012 wprowadziliśmy ciastka i torty w kształcie boisk, piłek i z symbolami drużyn, które sprzedawały się bardzo dobrze już w lutym i marcu – podaje przykład cukiernik. Innym pomysłem przedsiębiorcy było uruchomienie Poczty Tortowej, czyli sprzedaży tortów przez internet. Wirtualne zakupy z dostawą w realu okazały się biznesowym strzałem w dziesiątkę. – Zamawianie tortów z okazji różnych rodzinnych uroczystości stało się dla Polaków tradycją. Moim zdaniem zawsze będzie na nie popyt – mówi Radosław Wisiński. – Kluczem do sukcesu jest elastyczne podejście do potrzeb klientów. Jeśli klient woli zamawiać tort przez internet, warto zastanowić się nad wprowadzeniem do oferty nowego kanału dystrybucji. Koszty uruchomienia strony i sklepu internetowego nie są duże – wynoszą min. 2-3 tys. zł. W firmie Radosława Wisińskiego klienci cukierni stacjonarnej stanowią ok. 30 proc. wszystkich zamówień, a internetowej Poczty Tortowej – 70 proc. Na brak wirtualnych zamówień nie narzeka również warszawska firma cukiernicza Batida – Ceny w sieci są niższe o 10 proc., więc jeżeli klientowi nie odpowiada cena ze stacjonarnej cukierni, może skorzystać z drugiego kanału sprzedaży – potwierdza Krzysztof Czerwiński, dyrektor generalny Batidy.

Nowym trendem są cukiernie internetowe, które – jak KupCiacho.pl – pośredniczą w sprzedaży: gromadzą i prezentują na stronach internetowych oferty podwykonawców, czyli sklepów działających stacjonarnie. Zarabiają na prowizji ze sprzedaży. – Nad stroną internetową pracowaliśmy około roku, w tym samym czasie zdobywaliśmy podwykonawców. Podeszli do sprawy entuzjastycznie, bo to dla nich dodatkowy kanał sprzedaży i nowa forma reklamy – opowiada Tomasz Kałużny, współwłaściciel KupCiacho.pl. Innym sposobem na zdobycie klientów jest specjalizacja. Batida kusi klientów ofertą lekkich ciast na bazie francuskich musów, natomiast Jan Klimek, który w Chełmie Śląskim prowadzi „Ciastkarnię Jan Klimek”, postawił na tradycyjne produkty i nowoczesną formę sprzedaży oraz na lody. – Promujmy polskie receptury, bo zawsze znajdą się amatorzy przysmaków zapamiętanych z dzieciństwa – zapewnia Jan Klimek.

Cukiernia od podstaw

Sprawdzonym sposobem na wyprzedzenie rywali jest wprowadzenie do oferty dodatkowej grupy produktów lub usług. W Batidzie ofertę cukierniczą uzupełniono o pieczywo – właściciele firmy założyli, że klient, który przyjdzie po wyroby cukiernicze, może kupić również chleb. Coraz częściej cukiernie, nawet te o małej powierzchni, pełnią funkcję małego lokalu gastronomicznego. – Stoliki kawiarniane to konieczność. Coraz częściej klienci chcą najpierw spróbować wyrobów, które mają zamiar kupić – zaznacza Jan Klimek. Powierzchnia lokalu, w którym będzie się mieścić cukiernia wraz z zakładem produkcyjnym, powinna wynosić minimum 200 m2 (na pracownię cukierniczą potrzeba 150-200 m2 powierzchni, na sklep dodatkowe 60-100 m2). – Dobrą lokalizacją są centra i pasaże handlowe, bo nawet jeżeli właściciel płaci wysoki czynsz, potencjalnie duża liczba klientów zwiększa szansę na zwrot kosztów. Warto też postawić na lokal w małym miasteczku lub na wsi – mówi Jan Klimek.

Największe koszty generuje sprzęt do pracowni (piec, ubijarki, mieszarki, patelnie, stoły ze stali nierdzewnej czy lodówki). Na wyposażenie zaplecza produkcyjnego należy przeznaczyć od 150 do ponad 300 tys. zł. Właściciele cukierni polecają kupować sprzęt używany, ponieważ urządzenia są bardzo wytrzymałe, a ceny niższe nawet o 40-50 proc.

Do kosztów inwestycji należy doliczyć wydatki związane z aranżacją wnętrza. W sklepie powinny znaleźć się 2-3 lady na ciastka, ekspres do kawy, ewentualnie regał na pieczywo lub inne produkty oraz 3-4 stoliki z krzesłami. Krzysztof Czerwiński z Batidy ocenia, że przygotowanie lokalu do otwarcia zajmuje około dwóch miesięcy. Cukiernicy potwierdzają, że jednym z wyzwań w prowadzeniu cukierni jest znalezienie odpowiednich pracowników. – Przy wyborze pracowników nie analizuję CV, ale patrzę na zdolności i na to, czy ktoś ma zamiłowanie do pracy, która do lekkich nie należy – podkreśla Radosław Wisiński. Na początku wystarczy zatrudnić 3-4 osoby. Średniej wielkości firmy cukiernicze zatrudniają 10-15 osób, w tym również kierowców i ekspedientki.

Na początku działalności należy wybrać kilka flagowych produktów i sukcesywnie wzbogacać ofertę, np. co 2-3 miesiące dodawać ciastka i ciasta sezonowe. Jakość tych produktów musi być niezmienna, bo to ona będzie decydowała o tym, czy ktoś utrzyma się na rynku, czy nie. – W Szwajcarii w znanej cukierni u Springla produkty są kilka razy droższe niż gdzie indziej, ale ich jakość jest wybitna i dzięki temu firma bardzo dobrze prosperuje. Warto, żeby polscy cukiernicy o tym nie zapominali – podkreśla Jan Klimek.

Otwieramy cukiernię w Warszawie 

Inwestycja (przy założeniu, że przedsiębiorca ma własny lokal)

  • Piec do wypiekania ciast: 50 tys. zł 
  • 4 stoły ze stali nierdzewnej: 12 tys. zł 
  • 2 lodówki: 4 tys. zł 
  • 2 kuchnie elektryczne: 30 tys. zł 
  • 3 mieszałki do ciasta: 60 tys. zł  
  • 3 miksery cukiernicze: 45 tys. zł 
  • 2 smażalniki do pączków: 14 tys. zł 
  • Zmywarka: 10 tys. zł  
  • Lady i witryny do sklepu: 3 x 4 tys. zł = 12 tys. zł 
  • Ekspres do kawy: 5 tys. zł 
  • Wystrój cukierni: 35 tys. zł
    razem: 277 tys. zł

Warunki otwarcia

  • Projekt cukierni musi być zaopiniowany przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną  
  • Należy wykonać pomiary wydajności i głośności wentylacji mechanicznej

Koszty miesięczne

  • Opłaty (energia, światło itp.): 10 tys. zł 
  • Zakup surowców: 15 tys. zł
  • Pensje pracowników: 12 tys. zł 
    razem: 37 tys. zł

Spodziewane przychody

  • Sprzedaż ciastek: 26 dni x 500 zł = 13 tys. zł 
  • Sprzedaż ciast: 15,6 tys. zł 
  • Sprzedaż tortów: 10 tys. zł 
  • Sprzedaż napojów: 2,6 tys. zł 
    razem: 41,2 tys. zł 

Spodziewane miesięczne dochody: 41,2 tys. zł minus 37 tys. zł 

Dochód przed opodatkowaniem: 4,2 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Widzisz błąd na stronie? Wyślij wiadomość do redakcji

Napisz do nas

zamknij
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Handel

10 minut temu | Edukacja | Prawo

Sejm wprowadził zakaz sprzedaży "śmieciowego jedzenia" w szkołach

Sejm wprowadził zakaz sprzedaży "śmieciowego jedzenia" w szkołach więcej
38 minut temu | Handel

Niemiecki raport: "polska jakość" może wkrótce zagrozić marce "Made in Germany"

Niemiecki raport: "polska jakość" może wkrótce zagrozić marce "Made in Germany" więcej
dzisiaj, 06:13 | Finanse | Banki

W sklepie jak w bankomacie

W sklepie jak w bankomacie więcej
wczoraj, 16:19 | Handel | Statystyka

Merlin.pl podsumowuje sezon podręcznikowy 2014

Merlin.pl podsumowuje sezon podręcznikowy 2014 więcej
21 paź, 16:27 | Handel

Sponsor Legii apeluje o rozwiązanie problemów na rynku bukmacherskim

Sponsor Legii apeluje o rozwiązanie problemów na rynku bukmacherskim więcej
21 paź, 06:19 | Handel | Detal

Wojna osłabia waluty, ale nie zakupy

Wojna osłabia waluty, ale nie zakupy więcej
20 paź, 16:35 | Handel | Prawo

Środowisko księgarskie przygotowało projekt ustawy o jednolitej cenie książki

Środowisko księgarskie przygotowało projekt ustawy o jednolitej cenie książki więcej
20 paź, 13:22 | Handel | Detal

Sieci handlowe stawiają na alkohole wysokoprocentowe

Sieci handlowe stawiają na alkohole wysokoprocentowe więcej
20 paź, 06:27 | Turystyka

Nowojorscy handlowcy gotowi do przedświątecznej gorączki

Nowojorscy handlowcy gotowi do przedświątecznej gorączki więcej
20 paź, 06:14 | Handel | Detal

Biznesowe układania farmaceutyczno-kosmetyczne

Biznesowe układania farmaceutyczno-kosmetyczne więcej
18 paź, 07:08 | Handel | Detal

Tesco realizuje plan otwarć hipermarketów

Tesco realizuje plan otwarć hipermarketów więcej
18 paź, 07:03 | Handel | Detal

Rosjanie omijają embargo i przywożą z Polski mięso

Rosjanie omijają embargo i przywożą z Polski mięso więcej
17 paź, 17:08 | Żywność

Ferrero. Słodka historia z łyżką dziegciu

Ferrero. Słodka historia z łyżką dziegciu więcej
17 paź, 12:38 | Handel | Prawo

Dzień Sprzedaży Bezpośredniej

Dzień Sprzedaży Bezpośredniej więcej
16 paź, 22:17 | Handel

Historia Czerwonej Torebki

więcej
16 paź, 15:38 | Handel | Prawo

Opłata półkowa w Trybunale Konstytucyjnym. Zakaz zgodny z Konstytucją

Opłata półkowa w Trybunale Konstytucyjnym. Zakaz zgodny z Konstytucją więcej
16 paź, 12:52 | Handel

Zarobić na eboli

Zarobić na eboli więcej
16 paź, 11:33 | Handel | Statystyka

NBP: Rosyjskie embargo szkodzi eksporterom, ale nie grozi nam fala bankructw

NBP: Rosyjskie embargo szkodzi eksporterom, ale nie grozi nam fala bankructw więcej
16 paź, 10:03 | Handel | Detal

Specjaliści i indywidualiści

Specjaliści i indywidualiści więcej
16 paź, 08:27 | Handel | Detal

Biedronka wciąż liderem rynku dyskontów

Biedronka wciąż liderem rynku dyskontów więcej
16 paź, 06:46 | Handel

Apple pokaże iPada Air 2? Chce ożywić rynek tabletów

Apple pokaże iPada Air 2? Chce ożywić rynek tabletów więcej
16 paź, 06:31 | Handel | Prawo

Nie jesteśmy przygotowani na lawinę nowych oszustw

Nie jesteśmy przygotowani na lawinę nowych oszustw więcej
16 paź, 06:18 | Handel | E-handel

E-sklepy dodają gazu

E-sklepy dodają gazu więcej
15 paź, 07:33 | Handel | Detal

Polskie e-sklepy znów zaskoczone zmianą prawa

Polskie e-sklepy znów zaskoczone zmianą prawa więcej
15 paź, 06:24 | Handel

Czy Tesco uda się wybrnąć z kłopotów?

Czy Tesco uda się wybrnąć z kłopotów? więcej

Kursy średnie NBP

22.10.2014
waluta
kurs
zmiana (%)
3,3275
0,87
4,2228
-0,08
3,5003
-0,05
5,3332
0,01

Dodaj do "Ulubionych"

zamknij

Aby dodać naszą stronę do Ulubionych naciśnij kombinację klawiszy Ctrl + D na klawiaturze.

Zamknij