Cukiernia nie zawsze słodka

| 8 cze 12, 09:40
fot. Shutterstock

W cukierni liczy się atrakcyjny wystrój wnętrza i jakość wyrobów. Od smaku ciast i kremów zależą przyszłe zyski.

Związek Rzemiosła Polskiego szacuje, że w Polsce istnieje około 30 tysięcy cukierni i, choć to zadziwiające, ich liczba wciąż rośnie. Na słodki biznes decydują się zarówno celebryci, m.in. Magda Gessler, Marta Grycan czy Piotr Adamczyk, jak i przedsiębiorcy z małych miast. – Jeszcze kilka lat temu nikogo nie dziwił widok długiej kolejki klientów przed cukiernią. Obecnie o tłumach oczekujących na dostawę ciast można mówić wyłącznie w kontekście świąt. Dzieci wolą jeść słodycze z supermarketu, a dorośli zadowalają się drożdżówką kupioną przy okazji większych zakupów – zauważa Radosław Wisiński, właściciel stacjonarnej i internetowej cukierni Poczta Tortowa. Właściciele działających już cukierni zgodnie podkreślają, że duża konkurencja nie sprzyja otwieraniu nowych cukierni – szansę na zysk mają jedynie ci z niebanalnymi pomysłami na produkty i jasno określonym profilem klienta.

Ciastko do zadań specjalnych

Przykład Radosława Wisińskiego potwierdza, że kreatywność się opłaca. – Przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej 2012 wprowadziliśmy ciastka i torty w kształcie boisk, piłek i z symbolami drużyn, które sprzedawały się bardzo dobrze już w lutym i marcu – podaje przykład cukiernik. Innym pomysłem przedsiębiorcy było uruchomienie Poczty Tortowej, czyli sprzedaży tortów przez internet. Wirtualne zakupy z dostawą w realu okazały się biznesowym strzałem w dziesiątkę. – Zamawianie tortów z okazji różnych rodzinnych uroczystości stało się dla Polaków tradycją. Moim zdaniem zawsze będzie na nie popyt – mówi Radosław Wisiński. – Kluczem do sukcesu jest elastyczne podejście do potrzeb klientów. Jeśli klient woli zamawiać tort przez internet, warto zastanowić się nad wprowadzeniem do oferty nowego kanału dystrybucji. Koszty uruchomienia strony i sklepu internetowego nie są duże – wynoszą min. 2-3 tys. zł. W firmie Radosława Wisińskiego klienci cukierni stacjonarnej stanowią ok. 30 proc. wszystkich zamówień, a internetowej Poczty Tortowej – 70 proc. Na brak wirtualnych zamówień nie narzeka również warszawska firma cukiernicza Batida – Ceny w sieci są niższe o 10 proc., więc jeżeli klientowi nie odpowiada cena ze stacjonarnej cukierni, może skorzystać z drugiego kanału sprzedaży – potwierdza Krzysztof Czerwiński, dyrektor generalny Batidy.

Nowym trendem są cukiernie internetowe, które – jak KupCiacho.pl – pośredniczą w sprzedaży: gromadzą i prezentują na stronach internetowych oferty podwykonawców, czyli sklepów działających stacjonarnie. Zarabiają na prowizji ze sprzedaży. – Nad stroną internetową pracowaliśmy około roku, w tym samym czasie zdobywaliśmy podwykonawców. Podeszli do sprawy entuzjastycznie, bo to dla nich dodatkowy kanał sprzedaży i nowa forma reklamy – opowiada Tomasz Kałużny, współwłaściciel KupCiacho.pl. Innym sposobem na zdobycie klientów jest specjalizacja. Batida kusi klientów ofertą lekkich ciast na bazie francuskich musów, natomiast Jan Klimek, który w Chełmie Śląskim prowadzi „Ciastkarnię Jan Klimek”, postawił na tradycyjne produkty i nowoczesną formę sprzedaży oraz na lody. – Promujmy polskie receptury, bo zawsze znajdą się amatorzy przysmaków zapamiętanych z dzieciństwa – zapewnia Jan Klimek.

Cukiernia od podstaw

Sprawdzonym sposobem na wyprzedzenie rywali jest wprowadzenie do oferty dodatkowej grupy produktów lub usług. W Batidzie ofertę cukierniczą uzupełniono o pieczywo – właściciele firmy założyli, że klient, który przyjdzie po wyroby cukiernicze, może kupić również chleb. Coraz częściej cukiernie, nawet te o małej powierzchni, pełnią funkcję małego lokalu gastronomicznego. – Stoliki kawiarniane to konieczność. Coraz częściej klienci chcą najpierw spróbować wyrobów, które mają zamiar kupić – zaznacza Jan Klimek. Powierzchnia lokalu, w którym będzie się mieścić cukiernia wraz z zakładem produkcyjnym, powinna wynosić minimum 200 m2 (na pracownię cukierniczą potrzeba 150-200 m2 powierzchni, na sklep dodatkowe 60-100 m2). – Dobrą lokalizacją są centra i pasaże handlowe, bo nawet jeżeli właściciel płaci wysoki czynsz, potencjalnie duża liczba klientów zwiększa szansę na zwrot kosztów. Warto też postawić na lokal w małym miasteczku lub na wsi – mówi Jan Klimek.

Największe koszty generuje sprzęt do pracowni (piec, ubijarki, mieszarki, patelnie, stoły ze stali nierdzewnej czy lodówki). Na wyposażenie zaplecza produkcyjnego należy przeznaczyć od 150 do ponad 300 tys. zł. Właściciele cukierni polecają kupować sprzęt używany, ponieważ urządzenia są bardzo wytrzymałe, a ceny niższe nawet o 40-50 proc.

Do kosztów inwestycji należy doliczyć wydatki związane z aranżacją wnętrza. W sklepie powinny znaleźć się 2-3 lady na ciastka, ekspres do kawy, ewentualnie regał na pieczywo lub inne produkty oraz 3-4 stoliki z krzesłami. Krzysztof Czerwiński z Batidy ocenia, że przygotowanie lokalu do otwarcia zajmuje około dwóch miesięcy. Cukiernicy potwierdzają, że jednym z wyzwań w prowadzeniu cukierni jest znalezienie odpowiednich pracowników. – Przy wyborze pracowników nie analizuję CV, ale patrzę na zdolności i na to, czy ktoś ma zamiłowanie do pracy, która do lekkich nie należy – podkreśla Radosław Wisiński. Na początku wystarczy zatrudnić 3-4 osoby. Średniej wielkości firmy cukiernicze zatrudniają 10-15 osób, w tym również kierowców i ekspedientki.

Na początku działalności należy wybrać kilka flagowych produktów i sukcesywnie wzbogacać ofertę, np. co 2-3 miesiące dodawać ciastka i ciasta sezonowe. Jakość tych produktów musi być niezmienna, bo to ona będzie decydowała o tym, czy ktoś utrzyma się na rynku, czy nie. – W Szwajcarii w znanej cukierni u Springla produkty są kilka razy droższe niż gdzie indziej, ale ich jakość jest wybitna i dzięki temu firma bardzo dobrze prosperuje. Warto, żeby polscy cukiernicy o tym nie zapominali – podkreśla Jan Klimek.

Otwieramy cukiernię w Warszawie 

Inwestycja (przy założeniu, że przedsiębiorca ma własny lokal)

  • Piec do wypiekania ciast: 50 tys. zł 
  • 4 stoły ze stali nierdzewnej: 12 tys. zł 
  • 2 lodówki: 4 tys. zł 
  • 2 kuchnie elektryczne: 30 tys. zł 
  • 3 mieszałki do ciasta: 60 tys. zł  
  • 3 miksery cukiernicze: 45 tys. zł 
  • 2 smażalniki do pączków: 14 tys. zł 
  • Zmywarka: 10 tys. zł  
  • Lady i witryny do sklepu: 3 x 4 tys. zł = 12 tys. zł 
  • Ekspres do kawy: 5 tys. zł 
  • Wystrój cukierni: 35 tys. zł
    razem: 277 tys. zł

Warunki otwarcia

  • Projekt cukierni musi być zaopiniowany przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną  
  • Należy wykonać pomiary wydajności i głośności wentylacji mechanicznej

Koszty miesięczne

  • Opłaty (energia, światło itp.): 10 tys. zł 
  • Zakup surowców: 15 tys. zł
  • Pensje pracowników: 12 tys. zł 
    razem: 37 tys. zł

Spodziewane przychody

  • Sprzedaż ciastek: 26 dni x 500 zł = 13 tys. zł 
  • Sprzedaż ciast: 15,6 tys. zł 
  • Sprzedaż tortów: 10 tys. zł 
  • Sprzedaż napojów: 2,6 tys. zł 
    razem: 41,2 tys. zł 

Spodziewane miesięczne dochody: 41,2 tys. zł minus 37 tys. zł 

Dochód przed opodatkowaniem: 4,2 tys. zł

Przedstawione zestawienie jest jedynie przykładowe – sugerujemy wykonanie własnego biznesplanu dla konkretnych warunków biznesowych.

Widzisz błąd na stronie? Wyślij wiadomość do redakcji

Napisz do nas

zamknij
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Handel

wczoraj, 16:19 | Handel | Statystyka

GUS: dane statystyczne z handlu

więcej
wczoraj, 11:03 | Handel | Wielkopowierzchniowy

Sprzedaż like-for-like Biedronki w pierwszej połowie 2014 roku spadła o 1,2 proc

więcej
29 lip, 14:23 | Handel

Piechociński: eksport z Polski do Rosji spadł w I półroczu o 7,7 proc. rdr

Piechociński: eksport z Polski do Rosji spadł w I półroczu o 7,7 proc. rdr więcej
28 lip, 10:05 | Handel | Wielkopowierzchniowy

PMR: Sklepy wielkopowierzchniowe będę mieć 50% udziałów w sprzedaży w 2014 r.

PMR: Sklepy wielkopowierzchniowe będę mieć 50% udziałów w sprzedaży w 2014 r. więcej
26 lip, 12:19 | Handel | Detal

Dyskonty nie pozwolą zapomnieć o sobie w wakacje

Dyskonty nie pozwolą zapomnieć o sobie w wakacje więcej
26 lip, 07:47 | Handel

Eksport (nie)kosmetyczny

Eksport (nie)kosmetyczny więcej
26 lip, 07:43 | Handel

Sikorski: będą straty w handlu z Rosją, ale nie ma wyjścia

Sikorski: będą straty w handlu z Rosją, ale nie ma wyjścia więcej
25 lip, 14:19 | Nieruchomosci | Prawo

Sejm zmienił prawo zamówień publicznych: koniec z dyktatem ceny

Sejm zmienił prawo zamówień publicznych: koniec z dyktatem ceny więcej
25 lip, 12:08 | Handel | Prawo

Sprzedawcy nie muszą już metkować towarów

Sprzedawcy nie muszą już metkować towarów więcej
25 lip, 07:03 | Handel

Bank Pocztowy wybiera agencję do obsługi ATL, digital i ambient

więcej
24 lip, 17:07 | Handel

Monopolowy problem Krakowa

Monopolowy problem Krakowa więcej
24 lip, 14:42 | Handel | Wielkopowierzchniowy

Carrefour rozwija współpracę z polskimi dostawcami, wraca do ekspansji

Carrefour rozwija współpracę z polskimi dostawcami, wraca do ekspansji więcej
24 lip, 14:07 | Handel | Prawo

Wchodzi nowa ustawa o cenach

Wchodzi nowa ustawa o cenach więcej
24 lip, 11:54 | Handel | Detal

Intermarché wprowadza pierwsze w Polsce produkty eko i bio marek własnych

Intermarché wprowadza pierwsze w Polsce produkty eko i bio marek własnych więcej
24 lip, 10:25 | Handel

Markit Economics: indeks PMI w usługach strefy euro wzrósł do 54,4 pkt

więcej
23 lip, 16:54 | Nieruchomosci | Komercyjne

Rynek powierzchni handlowej może wzrosnąć o ok. 564 tys. m kw. w 2014 r.

Rynek powierzchni handlowej może wzrosnąć o ok. 564 tys. m kw. w 2014 r. więcej
23 lip, 16:05 | Handel | E-handel

Kto nie zainwestuje w ciągu 5 lat, przegra

Kto nie zainwestuje w ciągu 5 lat, przegra więcej
23 lip, 11:23 | Handel | E-handel

Zalando osiąga zyski w II kwartale 2014 r.

Zalando osiąga zyski w II kwartale 2014 r. więcej
23 lip, 10:03 | Handel | Statystyka

GUS: świetne dane z rynku pracy, sprzedaż detaliczna rozczarowała

GUS: świetne dane z rynku pracy, sprzedaż detaliczna rozczarowała więcej
22 lip, 14:19 | Handel | Detal

GUS: koniunktura w handlu detalicznym gorsza niż w czerwcu

GUS: koniunktura w handlu detalicznym gorsza niż w czerwcu więcej
21 lip, 16:40 | Handel | Detal

Zmarł Karl Albrecht, współzałożyciel sieci sklepów Aldi

Zmarł Karl Albrecht, współzałożyciel sieci sklepów Aldi więcej
20 lip, 18:15 | Telekomunikacja | Telefonia komórkowa

Facebook testuje przycisk "kup"

Facebook testuje przycisk "kup" więcej
20 lip, 08:23 | Handel

MAC chce mieć pewność, że Poczta Polska skorzysta na wejściu na GPW

MAC chce mieć pewność, że Poczta Polska skorzysta na wejściu na GPW więcej
19 lip, 06:37 | Handel | E-handel

Tesco nie odda pozycji lidera e-handlu w Polsce

Tesco nie odda pozycji lidera e-handlu w Polsce więcej
19 lip, 06:21 | Handel | Prawo

Karciane sztuczki, czyli figa z interchange

Karciane sztuczki, czyli figa z interchange więcej

Kursy średnie NBP

30.07.2014
waluta
kurs
zmiana (%)
3,0978
0,25
4,1517
-0,02
3,4138
-0,12
5,2447
-0,06

Dodaj do "Ulubionych"

zamknij

Aby dodać naszą stronę do Ulubionych naciśnij kombinację klawiszy Ctrl + D na klawiaturze.

Zamknij