Powstaje teledysk o kobietach w branży IT

W Szczecinie powstaje teledysk, który ma zachęcać kobiety do zapoznania się z nowoczesnymi technologiami i związania zawodowego życia z branżą IT, która - według organizatorek przedsięwzięcia - nie jest tylko klubem dla mężczyzn.

Organizatorki szczecińskiej edycji Rails Girls, czyli kobiecych warsztatów programowania, oprócz teledysku przygotowują też sesję fotograficzną promującą informatykę, jako branżę dla kobiet - poinformowało we wtorek biuro prasowe szczecińskiego Technoparku Pomerania wspierającego innowacyjną przedsiębiorczość.

„Naszym celem jest nie tyle namawianie dziewcząt na konkretne kierunki studiów, ale pokazanie, że branża IT to nie klub dla chłopców” – wyjaśniła Kamila Kijo z inicjatywy Rails Girls Szczecin.

Niecałe 14 proc. ogółu studentów kierunków informatycznych w Polsce stanowią kobiety - podaje Technopark, powołując się na raport „Kobiety na politechnikach 2015”. Według specjalistów, kobiety wciąż niechętnie kształcą się na kierunkach technicznych i stereotypowo postrzegają branżę informatyczną, jako przeznaczoną dla mężczyzn.

Sytuacja wygląda podobnie w całej Europie. Szacunki KE mówią, że na 1 tysiąc kobiet z wykształceniem wyższym tylko 29 ma dyplom w dziedzinie IT i tylko 4 na 1 tys. podejmuje pracę w tej branży. Tymczasem w Europie brakuje ok. pół miliona specjalistów IT; do 2020 r. liczba ta może wzrosnąć do miliona.

Zdaniem organizatorki Rails Girls w Szczecinie Marzeny Zasińskiej-Igły, na małej obecności kobiet w IT traci nie tylko branża, ale cała gospodarka. "Traci również płeć żeńska, ponieważ kobiety pracujące w branży informatycznej zarabiają statystycznie prawie dziewięć procent więcej, niż kobiety w innych sektorach gospodarki i mają większe możliwości elastycznego kształtowania swojego czasu pracy” – uważa Zasińska-Igła.

Teledysk ma przedstawiać krótkie historie dziesięciu kobiet interesujących się IT, które opowiedzą o swych motywacjach.