Niedopasowanie głównym problemem rynku pracy

Przedsiębiorcy nie mogą znaleźć pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami. Jednocześnie sami słabo komunikują swoje potrzeby wobec kandydatów do pracy. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Jagielloński zaprezentowały "Bilans Kapitału Ludzkiego".

Współautorka raportu, Monika Dawid Sawicka podkreśla, że w corocznych badaniach jednym z głównych problemów jest niedopasowanie na rynku pracy. Jeszcze w 2010 r. na problem ten wskazywało 3 proc. pracodawców. Tym razem jest to już około 80 proc. Najczęściej kandydaci nie mają odpowiednich kompetencji czy doświadczenia. 26 proc. pracodawców wskazało na problemy z brakiem motywacji pracowników.

Zdaniem rozmówczyni IAR, od wielu lat nie zmieniają się zawody, w których najtrudniej pozyskuje się pracowników. Są to wykwalifikowani robotnicy, głównie monterzy i operatorzy maszyn. 44 proc. pracodawców, którzy poszukują nowych pracowników, zgłosiło na nich zapotrzebowanie. Specjalistów poszukuje 22 proc. spośród zatrudniających. Problem jest też ze znalezieniem sprzedawców i pracowników branż usługowych. Popyt na takich pracowników zadeklarowało 21 proc. pracodawców poszukujących osób do pracy.

Współautorka raportu, Anna Strzebońska z Uniwersytetu Jagiellońskiego w rozmowie z IAR zastrzega, że pracodawcy nie są bez winy. W ofertach Powiatowych Urzędów Pracy można znaleźć informację o nazwie i branży pracodawców czy warunkach zatrudnienia, ale brakuje często danych o wykształceniu czy kompetencjach. Na portalach internetowych pośrednictwa pracy połowa ogłoszeń dotyczących rekrutacji na stanowiska pracowników fizycznych nie ma nazwy i branży zatrudniającego.

W publikacji badania wziął udział minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz. - Polska nie może konkurować z krajami Europy Zachodniej czy innymi rywalami na rynku gospodarczym tanią siłą roboczą; nie będzie stabilnego i dobrego rozwoju kraju bez wzrostu wynagrodzeń; ten wzrost wynagrodzeń po prostu musi nastąpić – uważa minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz.

„Musimy konkurować innowacyjnością, starannością wykonania, precyzją i dobrymi pomysłami, a tego na pewno w Polsce nie brakuje ” – podkreślił Kosiniak-Kamysz. Jak dodał, jeśli chodzi o oferty pracy „dobry czas dla polskiego pracownika już jest”. „Za ilością miejsc pracy musi jednak iść ich jakość" - zaznaczył.

Zdaniem prezes PARP Bożeny Lublińskiej-Kasprzak, uzyskane wyniki wskazują na wiele niepokojących zjawisk na krajowym rynku pracy. Mówiąc o trudnościach pracodawców w znalezieniu odpowiednich pracowników podkreśliła, że „jeśli to dopasowanie się nie poprawi, to coraz trudniej będzie przedsiębiorcom budować innowacyjne firmy”.

„Kolejnym niepokojącym trendem, jaki obserwujemy, jest to, że Polacy nie podnoszą swoich kompetencji” – dodała. Z badania wynika bowiem, że aż 63 proc. osób nie podejmowało żadnych działań związanych z rozwojem wiedzy czy umiejętności.

„Jesteśmy bardzo mocno nastawieni na budowanie innowacyjnej gospodarki, ale bez zapewnienia polskim przedsiębiorcom (którzy chcą być innowacyjni) odpowiednich zasobów na rynku pracy, bez spełnienia ich oczekiwań i potrzeb nie będziemy mogli budować nie tylko innowacyjnej gospodarki, ale i konkurencyjnej” – podsumowała.

Kosiniak–Kamysz ocenił, że prezentowane badanie jest „niezwykle cenne”. „Ono pokazuje, czego oczekują dziś polscy pracodawcy - jakiego pracownika, z jakimi kompetencjami, wykształceniem i z jakimi umiejętnościami” – mówił.

Według ministra pracownicy w Polsce nie będą mieli dobrej pozycji na rynku pracy, jeśli nie będą nieustannie podnosić swoich kwalifikacji. „Warto inwestować w kształcenie ustawiczne, w kształcenie przez całe życie” – mówił.

W podobnym tonie wypowiadała się wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska. „Zdolność trwałego rozwoju i konkurowania posiada jedynie gospodarka oparta na: wiedzy, pracy wykonywanej przez ludzi o wysokich kwalifikacjach i posiadających stały dostęp do nowoczesnej wiedzy, efektywnie motywowanych i zarządzanych” – podsumowała.

Raport opublikowany dziś przez Uniwersytet Jagielloński oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości obejmuje między innymi: aktywność zawodową Polaków, kształcenie po szkole czy studiach i sytuację młodych na rynku pracy. Publikację przygotowano po raz piąty.