Największe banki w Polsce

Największe pod względem aktywów banki w Polsce słabo radzą sobie w rankingach dotyczących efektywności w pomnażaniu naszych pieniędzy i przyjazności dla klienta.

Wśród 10 największych banków w Polsce zdecydowanie dominuje pierwsza trójka. Wysokość aktywów PKO BP, Pekao S.A. i BRE Banku jest zdecydowanie większa niż pozostałej siódemki razem wziętej. Jednak koncentrowanie uwagi tylko na zasoby majątkowe może nie okazać się dla przeciętnego Kowalskiego najlepszym rozwiązaniem.

Największe banki to perfekcyjnie pracujące maszyny?

W kategorii określającej przyjazność banków w rankingu sporządzonym przez „Newsweeka” największy bank w naszym kraju zajął dopiero 13 miejsce. Jeszcze gorzej spisało się Pekao S.A, które w zestawieniu uplasowało się na 17. pozycji. Honor czołówki uratował BRE Bank za pomocą wchodzącego w jego skład MultiBanku (druga z jego marek – mBank, wygrał w klasie „Bankowość mobilna”), który został zwycięzcą kategorii „Bank dla Kowalskiego”. Nienajgorzej poradził sobie także ING Bank Śląski o czym świadczy 7. lokata. Słabo wypadł za to Getin Noble Bank, który znalazł się na 19. miejscu. Wysokie pozycje okupują za to od lat Alior (2.) i Raiffeisen (8.), które o dołączeniu do ścisłej czołówki mogą na razie jedynie pomarzyć.

Gdzie najlepsza lokata?

Jeszcze mizerniej wypadają duże banki w zestawieniu lokat. Rankingi zakładają co prawda różne horyzonty czasowe, ale nieodmiennie przewodzą w nich takie marki jak Idea Bank, BGŻ Optima, Eurobank, Polbank, Kredyt Bank czy Deutsche Bank. Nieźle radzi sobie również wspomniany wcześniej Alior. Jedyną dużą spółką, która mieści się w czołówkach jest Getin, który jednak często ustępuje dużo mniejszym konkurentom. Do rekordowych stawek zaliczyć możemy natomiast jedna z ofert PKO BP, które kusiło potencjalnych inwestorów rocznymi  zyskami na poziomie…2,05 proc.

Mimo stosunkowo małej atrakcyjności ofert największych banków w Polsce, nie muszą one obawiać się odpływu klientów. Z badań przeprowadzonych przez towarzystwo ubezpieczeniowe Link 4 wynika, że nasi rodacy niechętnie decydują się na jakiekolwiek zmiany, szczególnie kiedy dotyczą one lokowania ich pieniędzy. Sondaż przeprowadzony w maju 2012 roku wykazał, że zaledwie co 10. Polak zdecydował się na przejście z banku do banku w ciągu ostatnich 4 lat. Mała mobilność konsumentów ogranicza motywację do ulepszania produktów bankowych przez spółki o wysokich aktywach. Atrakcyjne oferty stały się więc domeną małych, potrzebujących pieniędzy instytucji finansowych, które w celu przyciągnięcia nowych klientów kuszą oprocentowaniem nawet do 9 proc.