27 mar 13 18:22

MG: wartość polskiego eksportu przekroczyła w ub.r. 141,9 mld euro

Szacowana wartość polskiego eksportu w 2012 r. wyniosła 141,9 mld euro, podczas gdy w 2011 r. było to 136,6 mld euro - wynika z danych Ministerstwa Gospodarki. Naszym największym rynkiem są Niemcy, gdzie trafia ponad 25 proc. polskiego eksportu.

Udostępnij
0
Skomentuj
fot. PAP/Artur Reszko

Jak wynika z danych MG zawartych w raporcie "Wspieramy polską gospodarkę na świecie", szacowana wartość eksportu do Niemiec to 35,6 mld euro. Drugim największym rynkiem eksportowym dla Polski jest Wielka Brytania, gdzie eksportujemy towary o wartości 9,5 mld euro, co przekłada się na 6,7 proc. udziału w eksporcie. Trzecie miejsce przypadło Czechom - do tego kraju trafiły polskie towary o wartości blisko 9 mld euro. Oznacza to, że do naszych południowych sąsiadów wysłaliśmy prawie 6,3 proc. naszego eksportu.

Resort gospodarki wskazał w raporcie, że 75 proc. polskiego eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej, więc istnieje potrzeba prowadzenia działalności promocyjnej na innych rynkach. Wytypował pięć z nich: Algierię, Brazylię, Kanadę, Kazachstan i Turcję. "Łączny udział tych rynków w polskim eksporcie wynosi niewiele ponad 2 proc., a kraje te mają (...) duży potencjał gospodarczy, stabilność makroekonomiczną oraz dużą chłonność rynku" - poinformował resort.

Wśród tych krajów, największa część polskiego eksportu trafia do Turcji - w 2012 r. były to towary o wartości 2,4 mld euro. Do Kanady wysłaliśmy towary o wartości 728,7 mln euro, do Kazachstanu o wartości 441,6 mln euro, do Brazylii - 371,9 mln euro, a do Algierii - o wartości 248,6 mln euro.

Jak poinformowało ministerstwo, polscy przedsiębiorcy mogą do 30 czerwca br. składać wnioski o dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych na tych pięciu rynkach. Resort przeznaczył na dofinansowanie promocji polskich firm na rynkach zagranicznych 160 mln zł. Na dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych na pięciu perspektywicznych rynkach zagranicznych ma być przekazane blisko 15 mln zł, a pozostałe 145 mln zł przeznaczono na realizację branżowych programów promocji.

Polscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność eksportową mogą wziąć udział w programach promocji ogólnej, takich jak targi, konferencje, czy misje gospodarcze, a także ubiegać się o zwrot 75 proc. kosztów udziału w imprezie.

Udostępnij
0
Tematy:
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia













Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Przejdź do profilu

Szukaj

Z ostatniej chwili


Blogi

M. Szulikowski i Partnerzy
Nowe ułatwienia w procesie budowlan...
W dniu 28 czerwca 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o...
M. Szulikowski i Partnerzy
Norbert Pyffel, FinanseTAK
Grecja może podbić kurs CHF. Czy wa...
W związku z możliwością bankructwa Grecji istnieje ryzyko istotnego wzrostu...
Norbert Pyffel, FinanseTAK
Jarosław Skoczeń, Emmerson
Kameralne inwestycje pożądane na wa...
Na mapie inwestycji deweloperskich coraz trudniej znaleźć duże kompleksy...
Jarosław Skoczeń, Emmerson
Księgowość jest sexy
Kupujemy paliwo – odliczamy VAT
No i się doczekaliśmy, od 1 lipca 2015 r. wchodzi zmiana umożliwiająca...
Księgowość jest sexy