27 mar 13 18:22

MG: wartość polskiego eksportu przekroczyła w ub.r. 141,9 mld euro

Szacowana wartość polskiego eksportu w 2012 r. wyniosła 141,9 mld euro, podczas gdy w 2011 r. było to 136,6 mld euro - wynika z danych Ministerstwa Gospodarki. Naszym największym rynkiem są Niemcy, gdzie trafia ponad 25 proc. polskiego eksportu.

Udostępnij
0
Skomentuj
fot. PAP/Artur Reszko

Jak wynika z danych MG zawartych w raporcie "Wspieramy polską gospodarkę na świecie", szacowana wartość eksportu do Niemiec to 35,6 mld euro. Drugim największym rynkiem eksportowym dla Polski jest Wielka Brytania, gdzie eksportujemy towary o wartości 9,5 mld euro, co przekłada się na 6,7 proc. udziału w eksporcie. Trzecie miejsce przypadło Czechom - do tego kraju trafiły polskie towary o wartości blisko 9 mld euro. Oznacza to, że do naszych południowych sąsiadów wysłaliśmy prawie 6,3 proc. naszego eksportu.

Resort gospodarki wskazał w raporcie, że 75 proc. polskiego eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej, więc istnieje potrzeba prowadzenia działalności promocyjnej na innych rynkach. Wytypował pięć z nich: Algierię, Brazylię, Kanadę, Kazachstan i Turcję. "Łączny udział tych rynków w polskim eksporcie wynosi niewiele ponad 2 proc., a kraje te mają (...) duży potencjał gospodarczy, stabilność makroekonomiczną oraz dużą chłonność rynku" - poinformował resort.

Wśród tych krajów, największa część polskiego eksportu trafia do Turcji - w 2012 r. były to towary o wartości 2,4 mld euro. Do Kanady wysłaliśmy towary o wartości 728,7 mln euro, do Kazachstanu o wartości 441,6 mln euro, do Brazylii - 371,9 mln euro, a do Algierii - o wartości 248,6 mln euro.

Jak poinformowało ministerstwo, polscy przedsiębiorcy mogą do 30 czerwca br. składać wnioski o dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych na tych pięciu rynkach. Resort przeznaczył na dofinansowanie promocji polskich firm na rynkach zagranicznych 160 mln zł. Na dofinansowanie działań promocyjnych prowadzonych na pięciu perspektywicznych rynkach zagranicznych ma być przekazane blisko 15 mln zł, a pozostałe 145 mln zł przeznaczono na realizację branżowych programów promocji.

Polscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność eksportową mogą wziąć udział w programach promocji ogólnej, takich jak targi, konferencje, czy misje gospodarcze, a także ubiegać się o zwrot 75 proc. kosztów udziału w imprezie.

Udostępnij
0
Tematy:
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia













Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Przejdź do profilu

Szukaj

Z ostatniej chwili


Blogi

Norbert Pyffel, FinanseTAK
Jak uniknąć opłat za wypłaty z obcy...
Klienci Alior Banku, BZ WBK, mBanku, ING BŚ, Orange Finanse oraz Millennium...
Norbert Pyffel, FinanseTAK
Jarosław Skoczeń, Emmerson
Czy poprawki w programie MdM będą r...
Prawdopodobnie już niedługo wejdzie w życie nowelizacja ustawy o pomocy państwa...
Jarosław Skoczeń, Emmerson
Jarosław Sobkowiak
Po co komu konsultant?
Zainspirowany przez Jima Womacka, współzałożyciela Lean Enterprise Institute,...
Jarosław Sobkowiak
Grant Thornton
Czy warto obecnie debiutować na gie...
    Obserwowane od paru lat zmniejszenie ilości debiutów na giełdzie rodzi...
Grant Thornton