Łódź szykuje się do promocji podczas Expo 2015 w Mediolanie

Na przełomie września i października Łódź będzie promować się w polskim pawilonie na światowej wystawie Expo 2015 w Mediolanie. Miasto planuje projekcje multimedialne, mające przenieść zwiedzających do Łodzi, która zabiega o organizację Expo International 2022 r.

Wystawa światowa Expo - najbardziej prestiżowe wydarzenie wystawiennicze na świecie - rozpoczyna się w Mediolanie 1 maja pod hasłem "Wyżywienie planety, energia dla życia"; potrwa do 31 października. Polska będzie miała jeden z największych pawilonów, w samym centrum terenów wystawienniczych.

W ramach czasowych wystaw Łódź - jako jedyne miasto - będzie miała okazję zaprezentować się w polskim pawilonie od 28 września do 4 października. Związane jest to ze staraniami Polski i Łodzi o organizację w tym mieście Expo International w 2022 r.

"Nasz pomysł na promocję Łodzi to przede wszystkim projekcje multimedialne, które przeniosą odwiedzających polski pawilon do Łodzi. Chcemy się pokazać, ale także pozyskać głosy osób, które będę decydowały, gdzie odbędzie się Expo 2022" - zapowiedział w poniedziałek szef promocji magistratu Bartłomiej Wojdak.

Scenariusz promocji miasta wybierze w drugiej połowie maja komisja konkursowa z propozycji, które przedstawią twórcy tego typu pokazów. Miasto przeznaczy na ten cel niemal 600 tys. zł brutto. Wojdak liczy, że pieniędzy wystarczy także na prezentację Łodzi poza terenami Expo - w centrum Mediolanu, a prezentacje miasta zobaczy w sumie nawet 150 tys. osób.

Expo International, czyli tzw. małe Expo, są organizowane między wystawami światowymi i mają tematykę ograniczoną do jednego konkretnego problemu. Łódź chce się ubiegać o zorganizowanie wystawy w 2022 roku, a jej tematem byłaby kompleksowa rewitalizacja obszarów miejskich.

Według przedstawicieli powołanego przez prezydent miasta Biura ds. Expo w Łodzi kluczowe dla powodzenia projektu jest pozyskanie głosów krajów członkowskich Międzynarodowego Biura Wystaw (BIE) w Paryżu, które przyznaje prawa do organizacji wystaw i nadzoruje ich przygotowania. Prawo głosu w BIE ma obecnie 167 krajów - każdy po jednym głosie.

Oficjalne zgłoszenie kandydatury Łodzi nastąpi w 2016 roku i od tego momentu będzie można otwarcie promować miasto jako kandydata do organizacji Expo. Jednak przed złożeniem aplikacji można prowadzić działania promocyjne dotyczące samego miasta oraz rewitalizacji jako tematyki wystawy.

Przedstawiciele Biura ds. Expo w Łodzi przyznają, że miasto otrzymało już 6 mln zł z puli 10 mln zł, które rząd zapowiadał na dofinansowanie działań zmierzających do uzyskania przez Łódź prawa do organizacji Expo International 2022. W sumie z pieniędzmi miejskimi budżet promocyjny ma wynieść 15 mln zł.