Komentarz FOB od case study Kompanii Piwowarskiej: Pracownicy i pracowniczki - największą wartością firmy

Dlaczego Kompania Piwowarska postanowiła ukierunkować główny przekaz raportu społecznego na swoich pracowników i pracowniczki? Odpowiedź jest prosta – ponieważ to właśnie oni stanowią największą wartość dla przedsiębiorstwa, a także mogą być najlepszymi ambasadorami i ambasadorkami CSR firmy.

Współczesne procesy globalizacyjne wymuszają na firmach budowanie konkurencyjności nie tylko poprzez innowacyjność, lecz przede wszystkim na bazie tworzenia trwałych i stabilnych relacji z interesariuszami. Za interesariuszy uznajemy wszystkie te podmioty, które mogą wpływać, bądź pozostawać pod wpływem działalności przedsiębiorstwa.

Nie trudno się więc domyślić, jak ważną grupą są pracownicy i pracowniczki. Nazwani oni zostali przez Edwarda Freemana interesariuszami pierwszego stopnia, ponieważ działalność firmy jest bezpośrednio uzależniona od ich zaangażowania, kreatywności, poczucia lojalności. To właśnie pracownicy i pracowniczki tworzą najcenniejszy zasób w przedsiębiorstwie, stanowią podstawę efektywnej realizacji celów strategicznych, a dzięki identyfikacji z wartościami firmy dążą do zapewnienia jej jak największych przychodów.

Poza tym, nie można powiedzieć, że firma jest społecznie odpowiedzialna, gdy prowadzi głośne kampanie filantropijne, lecz zaniedbuje swoje obowiązki wobec pracowników i pracowniczek - gdy na przykład nieprzestrzegane są ich podstawowe prawa, w tym prawo do godności i wolności czy poszanowania różnorodności w miejscu pracy. O tym, jak postrzegane jest przedsiębiorstwo przez otoczenie zewnętrzne, w dużej mierze decyduje to, w jaki sposób pracodawca traktuje zatrudnione osoby.

Podejmując się wprowadzenia w życie idei społecznej odpowiedzialności, firma jasno komunikuje swoim pracownikom i pracowniczkom wartości, które są ważne dla realizacji jej misji i celów strategicznych. Dbanie o środowisko naturalne, podejmowanie działań na rzecz społeczności lokalnych, deklarowanie przejrzystych zasad wyboru dostawców – wszystkie elementy strategii społecznej odpowiedzialności będą jedynie pustymi zapisami, jeśli pracownicy i pracowniczki nie włączą się aktywnie w ich realizację.

Przykład Kompanii Piwowarskiej pokazuje, że odpowiednie podejście do zaangażowania pracowników i pracowniczek firmy w realizację działań z zakresu społecznej odpowiedzialności pozwala stworzyć z nich prawdziwych ambasadorów i ambasadorki CSR.

Agata Gruszecka-Tieślukmenedżerka ds. zarządzania wiedzą Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Wróć do case study "Kompania Piwowarska – Dni Zgranych z Naturą".

Dowiedz się więcej o projekcie "CSR. Odpowiedzialni w biznesie".

A już za tydzień, we wtorek, 4 marca zaprosimy do przeczytania kolejnego artykułu z naszej Bazy wiedzy, tym razem poświęconego nowoczesnym narzędziom służącym do raportowania działań CSR.