Wirtualna Polska może poinformować o kolejnym przejęciu po trzecim kwartale

Wirtualna Polska pracuje nad kolejnym przejęciem, które może zostać ogłoszone po wynikach za trzeci kwartał - poinformowali podczas konferencji przedstawiciele spółki. Grupa planuje ponadto uruchomienie nowego, "dużego" serwisu i szuka partnerów do realizacji dłuższych treści video.

Pytany o kolejne przejęcie prezes Jacek Świderski powiedział, że spółka może poinformować o nim na następnej konferencji, po wynikach za trzeci kwartał.

W czerwcu Wirtualna Polska podała, że kupi spółkę NextWeb Media, właściciela m.in. portali ABCzdrowie, Parenting i Blomedia. Wartość transakcji to 19,4 mln zł, ale może ona wzrosnąć jeszcze maksymalnie o 20,9 mln zł w kolejnych trzech latach. W maju natomiast WP przejęła radia internetowe OpenFM i Polska Stacja za 4 mln zł.

Spółka powiększa się przez przejęcia wykorzystując środki z kwietniowej oferty publicznej, z której pozyskała netto ok. 100 mln zł. Na koniec czerwca, po częściowej spłacie kredytów oraz opłaceniu przejęć, na kontach WP z oferty pozostało 55,3 mln zł.

Elżbieta Bujniewicz-Belka, wiceprezes i CFO poinformowała, że Wirtualna osiągnęła już synergie kosztowe wynikające z ostatnich akwizycji.

"Jesteśmy już po konsumpcji synergii kosztowych z przejętymi spółkami. Mówiąc o kosztach trzeba natomiast pamiętać, że intensywnie również inwestujemy, szczególnie w najmocniej rosnące segmenty: mobile oraz video" - powiedziała.

Według prezentacji spółki koszty operacyjne WP wzrosły w drugim kwartale o 32 proc. do 41 mln zł, wobec 31 mln zł kosztów pro forma w tym samym okresie 2014 roku. Tymczasem przychody gotówkowe grupy wzrosły o 32 proc. do 69 mln zł. Skorygowana EBITDA wzrosła o 33 proc. do 28 mln zł.

Po publikacji wyników, kurs akcji spółki rośnie o 12.28 o 2,3 proc.

PRZYCHODY REKLAMOWE ROSNĄ DZIĘKI NARZĘDZIOM BIG DATA

W drugim kwartale sprzedaż usług reklamowych WP, poza barterem, wyniosła 65,8 mln zł, czyli ponad 90 proc. łącznych przychodów.

Jak podał na konferencji prezes Świderski, grupa zwiększyła przychody m.in. dzięki wzrostowi w największym segmencie reklamy internetowej, tzw. display. Czynnikiem, który najmocniej na to wpłynął były nowoczesne narzędzia informatyczne pozwalające podnieść średnią cenę reklam.

"Cały wzrost, który osiągamy, jest budowany na cenach, a nie na zwiększeniu wolumenu. Wynika to głównie z narzędzi tzw. big data - coraz częściej jesteśmy w stanie osiągnąć ten sam efekt, emitując mniej banerów czy reklam mailingowych. Dzięki temu uwalniamy część powierzchni i średnie ceny naszych reklam rosną" - wyjaśnił Świderski.

Wirtualna nadal spodziewa się w tym roku maksymalnie 10 proc. wzrostu rynku reklamy internetowej.

W pierwszej połowie roku, według Starcom Mediavest, wydatki reklamowe w internecie wzrosły o 9,2 proc. do 860 mln zł.

"Myślę, że rynek reklamy urośnie w tym roku maksymalnie o 10 proc. W tej chwili mamy do czynienia z dużym zamieszaniem, którego nie ma co prawda jeszcze w Polsce, ale nie jestem w stanie powiedzieć czy np. w czwartym kwartale nie dotrze do nas. Obecnie jednak brak jest niepokojących sygnałów" - powiedział prezes.

WP PLANUJE NOWY DUŻY SERWIS, SZUKA PARTNERA DO TREŚCI VIDEO

Świderski poinformował ponadto podczas konferencji, że Wirtualna planuje uruchomienie nowego, "dużego" serwisu. Nie chciał jednak zdradzić szczegółów.

Grupa nadal szuka partnerów do realizacji dłuższych form wideo.

"Szukamy partnerów do dłuższych form wideo, w formie tzw. VOD. To projekt na następne miesiące, w tej chwili nie mamy nic do ogłoszenia" - powiedział prezes.

WP nie wyklucza też startu w konkursie na nowy multipleks cyfrowy.

"Rynek telewizyjny jest dużym wyzwaniem i gdybyśmy chcieli konkurować z graczami z tej branży to musielibyśmy to dobrze przemyśleć, przeliczyć. Krajowa Rada dopiero niedawno publikowała warunki udziału w konkursie, znamy uwarunkowania technicznie" - powiedział Świderski.

"Na chwilę obecną nie podjęliśmy decyzji czy wystartujemy w konkursie" - dodał.

Oferty w konkursie na nowy multipleks są zbierane do 18 września. Częstotliwości oferowane przez UKE mają posłużyć do poszerzenie oferty telewizji naziemnej o kolejne kanały. Składnikami mają być nowe programy TVP oraz cztery programy w standardowej jakości nadawania, na które zostanie udzielona osobna koncesja.

Wirtualna Polska Holding to właściciel platformy medialnej online, posiadający takie marki jak Wirtualna Polska, o2, Money, Pudelek, BizTok, Kafeteria, Sportowe Fakty oraz Domodi i Homebook.