Orbis szuka okazji do przejęć lub buybacku hoteli

Grupa Orbis szuka okazji do przejęć lub buybacku leasingowanych hoteli - poinformowali przedstawiciele spółki na czwartkowej konferencji. Na te cele Orbis chce przeznaczyć 200 mln zł z emisji obligacji.

29 lipca Orbis wyemituje 200.000 pięcioletnich obligacji o wartości nominalnej 1.000 zł każda, w ramach programu emisji w łącznej kwocie do 500 mln zł.

"Emisja zakończyła się bardzo dużym sukcesem, sporą nadsubskrypcją" - powiedział wiceprezes Marcin Szewczykowski.

"Chcemy przeznaczyć środki z emisji na projekty, o których jeszcze nie informowaliśmy. Są dwa potencjalne cele: zwiększenie portfela hoteli poprzez przejęcia oraz buyback hoteli, czyli uwolnienie hoteli z umów leasingowych. Te dwa scenariusze są dość prawdopodobne" - powiedział.

Poinformował, że więcej będzie wiadomo za kilka miesięcy.

Szewczykowski powiedział, że Orbis ma ponad 230 mln zł gotówki na kontach i, choć wkrótce wypłaci blisko 70 mln zł dywidendy, ma środki na dalsze inwestycje.

"Po uwzględnieniu wydatków inwestycyjnych, które przed nami, biorąc pod uwagę poziom gotówki, wyniki operacyjne, mamy dość dużą swobodę w poszukiwaniu nowych celów" - powiedział.

Dodał też, że spółka może jeszcze stopniowo zwiększać zadłużenie.

"Jeśli się coś interesującego pojawi, to wtedy zwrócimy się do banków albo sięgniemy znów po obligacje. Na razie nie chcemy nic deklarować" - powiedział.

W programie obligacji kowenant zapisany jest na poziomie 3,0x dla wskaźnika dług netto/EBITDA. Tymczasem obecnie ten wskaźnik wynosi poniżej 1,0x.

W I półroczu 2016 roku nakłady inwestycyjne grupy Orbis wyniosły 200,8 mln zł (27,2 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku), z czego ok. 124 mln zł zostało przeznaczone na wykup dwóch hoteli leasingowanych dotychczas przez spółkę Accor-Pannonia Hotels Zrt: ibis Budapest Heroes Square (139 pokoi) oraz Mercure Budapest City Center (227 pokoi).

Prawie 51 mln zł przeznaczono na projekty rozwojowe Orbisu: budowę hoteli Mercure Kraków Stare Miasto i ibis Gdańsk Stare Miasto oraz modernizację hoteli we Wrocławiu i Poznaniu, a 26 mln zł m.in. na podniesienie standardu hoteli funkcjonujących w grupie i podwyższenie poziomu bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej.

"Po wyłączeniu transakcji wykupu CAPEX wyniósł w pierwszym półroczu ponad 70 mln zł. W drugiej połowie roku tego typu CAPEX może być podobny, czyli łącznie w całym roku nakłady mogą wynieść ok. 150 mln zł" - powiedział Szewczykowski.

W pierwszym półroczu spółka wzmocniła swoją pozycję na rynku o 6 nowych hoteli prowadzonych na podstawie umów franczyzy (prawie 650 nowych pokoi). Ponadto zawarto 6 nowych umów franczyzy lub zarządzania, na podstawie których do grupy wkrótce dołączą nowe obiekty.

Prezes Orbisu Gilles Clavie poinformował, że spółka realizuje plan powiększania sieci hoteli, w ramach którego w ciągu najbliższych dwóch lat otwarte zostaną 23 hotele.

"Szukamy też możliwości rozwoju na nowych rynkach i w nowych liniach biznesowych. Musimy patrzeć na każdą niszę na rynku hotelowym" - powiedział prezes Clavie.

Grupa Orbis oferuje 19,5 tys. pokoi w 114 hotelach w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach, w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget.