Integer w II kw. poprawił EBITDA, pozytywnie wpływa seg. pocztowo-kurierski

Integer w II kwartale zwiększył przychody i EBITDA, choć grupa zanotowała spadek zysku netto rdr i stratę na poziomie operacyjnym – wynika z raportu spółki. Rafał Brzoska, prezes Integera, ocenia, że w tym roku spółka easyPack osiągnie break even na rynku włoskim, a może także na brytyjskim.

"Dobre wyniki to efekt dynamicznie rozwijającego się segmentu pocztowo-kurierskiego. Zorientowanie strategii na e-commerce daje rezultaty" – powiedział Brzoska w rozmowie z PAP.

Wyniki grupy Integer w II kwartale i I półroczu 2015 r. (w mln zł)

II kw. 2015 II kw. 2014 rdr I poł. 2015 I poł. 2014 rdr  
182,5 151,6 20% 335,9 272,9 23% przychody
15,1 11,5 32% 26,5 21,2 25% EBITDA
-0,9 2,9 - -5,6 5,4 - EBIT
3,0 3,4 -11% 11,1 5,6 100% zysk netto*
8,3% 7,6% 0,7 7,9% 7,8% 0,1 marża EBITDA
-0,5% 1,9% -2,4 -1,7% 2,0% -3,7 marża EBIT
1,6% 2,2% -0,6 3,3% 2,0% 1,3 marża netto

*zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej.

"Strata EBITDA w EasyPacku jest mniejsza niż zakładaliśmy w budżecie" – powiedział prezes.

Wyniki grupy wg segmentów w I półroczu 2015 r. (w mln zł)

Listowo-kurierski Paczkomatowy Pozostałe Wyłączenia Ogółem
257,9 68,6 120,9 -111,5 335,9 Sprzedaż
229,9 44,2 60,1 0,0 334,2 * do klientów zewnętrznych
27,9 24,4 60,9 -111,5 1,7 * w ramach segmentów
7,9 -36,0 9,8 12,6 -5,6 EBIT
15,2 -17,4 16,0 12,6 26,5 EBITDA

W raporcie podano, że wyniki segmentu listowo-kurierskiego obejmują koszty poniesione na rozwój nowej usługi kurierskiej (wpływ na EBITDA wyniósł minus 4,78 mln zł) przez spółkę zależną Inpost Express.

Integer, przez spółkę EasyPack rozwija sieci paczkomatów na rynkach zagranicznych. Cztery główne rynki dla grupy to Wielka Brytania, Włochy, Francja i Kanada.

"Tak jak wcześniej deklarowaliśmy, spodziewamy się, że jeden z rynków osiągnie trwale poziom rentowności do końca 2015 roku, najprawdopodobniej będą to Włochy” – powiedział Brzoska.

„Optymistycznie patrzymy na Wielką Brytanię, gdzie do końca roku może dużo się wydarzyć. Nasza marka stała się rozpoznawalna i liczymy na dużą liczbę integracji. To może doprowadzić do tego, że ten rynek stanie się dla nas rentowny lub będzie bliski tego poziomu” – dodał.

W maju prezes deklarował, że cała grupa easyPack osiągnie zyskowność na poziomie operacyjnym w trzecim kwartale 2016 roku.

W I półroczu 2015 r. Integer ze sprzedaży krajowej wypracował 305,7 mln zł (91 proc. przychodów), a z zagranicznej 30,3 mln zł (9 proc.). Rok wcześniej było to odpowiednio 249,8 mln zł (92 proc.) i 23,0 mln zł (8 proc.).

"W II półroczu planujemy rozstawienie ok. 1,5 tys. paczkomatów na całym świecie. Do tej pory w Polsce już uruchomiliśmy 300 urządzeń a kolejne 300 planujemy rozstawić do końca 2015. W całym 2015 roku sieć, zgodnie z planem, rozszerzy się o 600 maszyn" – powiedział Brzoska.

"O szczegółowych planach ekspansji międzynarodowej na 2016 r. zdecyduje sytuacja w IV kwartale. Zobaczymy, jaki będzie popyt na nasze usługi na poszczególnych rynkach i wówczas zdecydujemy, gdzie będziemy dostawiać maszyny. Najprawdopodobniej zwiększymy także liczbę paczkomatów w Polsce" – dodał.

Przychody z głównych produktów i usług w I półroczu 2015 r. (w mln zł)

I poł. 2015 I poł. 2014 rdr
229,6 201,4 14% Usługi pocztowo - kurierskie
103,3 93,5 10% * w tym kontrakt sądowy
50,8 28,9 76% Usługi paczkowe
46,5 38,0 22% Sprzedaż urządzeń do przesyłania towarów
9,1 4,6 99% Pozostałe usługi
335,9 272,9 23% Razem przychody ze sprzedaży

"Patrząc na dynamikę, jaką osiągamy w segmencie kurierskim, w który weszliśmy w maju, oceniam, że w ciągu 9-12 miesięcy osiągniemy znaczącą pozycję na rynku" – powiedział prezes.