EBITDA Orange Polska w II kw. wyniosła 959 mln zł, powyżej konsensusu

Orange Polska w drugim kwartale wypracowało 959 mln zł zysku EBITDA o 6,3 proc. więcej niż prognozowali analitycy. Przychody grupy sięgnęły 3,013 mld zł wobec oczekiwanych przez analityków 2,96 mld zł. Zysk netto wyniósł 126 mln zł. Tu eksperci oczekiwali 86,5 mln zł.

Przychody grupy okazały się o 2,3 proc. niższe niż rok wcześniej, podczas gdy w pierwszym kwartale różnica ta wynosiła 1,7 proc.

"To nieznaczne pogorszenie trendu wynikało z wolniejszego rok do roku wzrostu przychodów ze sprzedaży sprzętu, które w II kw. zwiększyły się o 39 mln zł wobec wzrostu o 95 mln zł w poprzednim kwartale. Czynnik ten został zrównoważony przez wzrost pozostałych przychodów o 62 mln zł rok-do-roku, wynikający ze wzrostu przychodów z usług ICT oraz realizacji infrastrukturalnych projektów sieci szerokopasmowych we współpracy z władzami samorządowymi" - podało Orange Polska w komunikacie.

Sprzedaż usług telefonii komórkowej spadła do 1,38 mld zł z 1,438 mld zł rok wcześniej, czyli o 5,2 proc. Wpływy z ratalnej sprzedaży sprzętu, którą operator uruchomił w drugim kwartale 2014 roku, wyniosły 149 mln zł, wobec 110 mln zł rok wcześniej. W poprzednich kwartałach różnica wynikająca z tej pozycji poprawiała dynamikę przychodów Orange.

Pozostałe przychody Orange Polska wzrosły w drugim kwartale do 194 mln zł z 132 mln zł rok wcześniej.

Orange Polska pozyskał w drugim kwartale tego roku 69 tys. klientów usług komórkowych netto, podczas gdy kwartał wcześniej stracił 111 tys. numerów. Wzrost o 170 tys. klientów netto miał miejsce w mobilnych usługach abonamentowych, a spadek o 101 tys. w usługach przedpłaconych (pre-paid).

Nieco przyspieszył za to odpływ linii stacjonarnych - w drugim kwartale ubyło ich 88 tys. wobec utraty 77 tys. wcześniej. Operator stracił ponadto w drugim kwartale 39 tys. klientów usług szerokopasmowych netto, z czego 52 tys. netto stanowił odpływ w usługach starszej generacji, ADSL. Dynamika spadków tym samym utrzymała się - kwartał wcześniej było to odpowiednio 43 tys. i 57 tys. klientów. Liczba klientów Orange Open wzrosła o 36 tys. do 627 tys., kolejny kwartał z rzędu wyhamowując dynamikę wzrostów.

Wśród kosztów, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przedstawicieli spółki, wzrosły obciążenia wynikające z marketingu (koszty sprzedaży wzrosły do 662 mln zł z 610 mln zł przed rokiem). Na podobnym poziomie (457 mln zł wobec 453 ml zł) były koszty pracownicze. Koszty rozliczeń z innymi operatorami wzrosły do 333 mln zł z 297 mln zł.

Orange odnotował ponadto w minionym kwartale 43 mln zł ze sprzedaży aktywów. Rok wcześniej było to zaledwie 8 mln zł.

Zysk EBITDA operatora spadł rok do roku o 7,8 proc., według danych porównywalnych. Jak podano w raporcie, spadek ten odzwierciedlał głównie niższe przychody, wyższe koszty międzyoperatorskie (w wyniku rosnącego udziału nielimitowanych planów mobilnych) oraz inwestycje w pozyskanie klientów. Bezpośrednie koszty sprzedaży zwiększyły się o 39 mln zł rok do roku w wyniku wzrostu liczby pozyskanych i utrzymanych przez operatora klientów.

"Korzystny wpływ na EBITDA miały natomiast dwa czynniki: 85 mln zł oszczędności uzyskanych w wyniku programu optymalizacji kosztów oraz 43 mln zysku ze sprzedaży aktywów" - dodano.

Marża EBITDA operatora spadła rok do roku do 31,8 proc. z 32,3 proc.

Organiczne przepływy operacyjne wyniosły 379 mln zł wobec 325 mln zł rok wcześniej, przy czym wzrost wynikał głównie z niższych nakładów inwestycyjnych (46 mln zł mniej) i wpływów ze sprzedaży aktywów (53 mln zł więcej) niż przed rokiem. Spółka podtrzymała w raporcie całoroczną prognozę przepływów.

Maciej Nowohoński, członek zarządu ds. finansów podał w komunikacie, że operator nie przewiduje osłabienia konkurencji w drugim półroczu i dlatego zamierza utrzymać dużą aktywność marketingową, "co może wpłynąć na rentowność".

"Zgodnie z planem całorocznym, przepływy pieniężne w pozostałej części roku będą niższe (rok do roku), przede wszystkim ze względu na presję na EBITDA i wyższe nakłady inwestycyjne związane z rozbudową sieci światłowodowej" - dodał Nowohoński cytowany w komunikacie.

Poniżej wyniki Orange Polska i ich porównanie z konsensusem PAP:

2Q2015 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD2014 rdr
Przychody 3013 2965,5 1,6% -2,3% 2,8% 5943,0 -2,2%
EBITDA 959 901,8 6,3% -3,7% 0,0% 1918,0 -10,2%
EBIT 232 183,0 26,8% 16,0% -5,7% 478,0 -19,1%
Zysk netto 126 86,5 45,6% 34,0% -26,3% 297,0 -18,6%
marża EBITDA 31,8% 30,4% 1,42 -0,47 -0,90 32,3% -2,88
marża EBIT 7,7% 6,2% 1,53 1,21 -0,70 8,0% -1,68
marża netto 4,2% 2,9% 1,27 1,13 -1,65 5,0% -1,01