Bank Pocztowy zakłada wzrost sprzedaży kredytów o 20% r/r, liczy na wzrost marży

Bank Pocztowy planuje wzrost sprzedaży i salda kredytów konsumpcyjnych oraz wzrost sprzedaży rachunków o 20% r/r w 2016 roku. Bank oczekuje zwiększenia udziału kredytów consumer-finance w całym portfelu i dalszego wzrostu marży odsetkowej netto w przyszłym roku, poinformowali przedstawiciele banku.

"Chcielibyśmy w przyszłym roku zwiększyć sprzedaż i saldo kredytów konsumpcyjnych o 20%, dalej rozwijać bazę klientów w oparciu o Konto Zawsze Darmowe. Idziemy w stronę dużego systemowego banku może nie jeśli chodzi o udział w rynku, ale jeśli idzie o liczbę obsługiwanych klientów. Cel strategiczny to dodatkowo 1 mln klientów w perspektywie roku 2018 roku"  - powiedział prezes Szymon Midera podczas konferencji prasowej.

Bank chce przekroczyć liczbę 1,1 mln rachunków na koniec przyszłego roku.

"Chcemy też podwoić saldo pracujących aktywów w funduszach inwestycyjnych. W obszarze instytucji chcemy utrzymać nasz wynik" - dodał prezes.

Midera poinformował, że trzy kwartały tego roku były bardzo dobre dla banku zarówno pod względem akwizycji klientów, jak i sprzedaży kredytów gotówkowych.

"Trzy kwartały tego roku to dalsza konsekwentna akwizycja - pozyskaliśmy 150 tys. klientów detalicznych i obsługujemy już łącznie prawie 1,5 mln klientów. Liczba rachunków wzrosła do 900 tys. Najbardziej cieszy nas, że w strategicznej linii kredytów consumer finance sprzedaliśmy w ciągu trzech kwartałów ponad 800 mln kredytów, o 23% więcej niż rok wcześniej i saldo tych kredytów przekroczyło 2 mld zł. To, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni, to bardzo silny wzrost środków na rachunkach bieżących oraz wzrost cross-sellu. W przyszłym roku chcemy sprzedaż w czystym cross-sellu 0,5 mld zł kredytów gotówkowych. To element, nad którym obecnie bardzo mocno pracujemy" - powiedział Midera.

Wartość kredytów ogółem wzrosła o 3,9% w skali roku do 5,5 mld zł na koniec września. Bank nadal ogranicza sprzedaż kredytów hipotecznych oraz finansowanie klientów instytucjonalnych.

Od początku przyszłego roku Bak Pocztowy chce rozpocząć sprzedaż funduszy inwestycyjnych pod własną marką. W ciągu trzech kwartałów sprzedaż funduszy we współpracy z Ipopema TFI wyniosła 155 mln zł.

W przyszłym roku Bank Pocztowy zamierza dokończyć rozwój sieci sprzedaży.

"Mamy zaplanowanych kolejnych 20 lokalizacji dla mikrooddziałów w 2016 r. dodatkowo 7 placówek agencyjnych - w małych miastach stawiamy w galeriach handlowych punkty samoobsługowe. Chcemy zarządzać w 2016 roku 10 takimi placówkami" - powiedział prezes.

Łączna liczba oddziałów,placówek, mikrooddziałów, i placówek agencyjnych w sieci sprzedaży Banku Pocztowego ma wzrosnąć do 311 na koniec 2016 r.

Zysk netto Banku Pocztowego wyniósł 33,7 mln zł w I-III kw., co oznacza spadek o 2,5% r/r. W samym III kw. zysk wyniósł 33,7 mln zł.

Dochody spadły o 4% r/r do 245,5 mln zł, a koszty spadły o 7,3% do 154,6 mln zł. Wskaźnik koszty do dochodów spadł o 1,9 pkt proc. do 63% na koniec września.

Marża odsetkowa wzrosła do 3,6% na koniec III kw. wobec 2,2% rok wcześniej.

"W czasie obniżki stóp procentowych w tym i ubiegłym roku skutecznie przebudowywaliśmy portfel w kierunku najbardziej rentownych produktów, a z drugiej strony skutecznie zarządzamy kosztami finansowania. Nastawiamy się na wzrost cross-sellu, będzie rósł udział kredytów consumer- finance w całym portfelu. Marża odsetkowa będzie więc rosła"- powiedział członek zarządu Michał Sobiech.

Zwrot z kapitałów (ROE) wyniósł 9,9% na koniec III kw.

Midera poinformował, że dzięki dokapitalizowaniu wysokości 60 mln zł dokonanego przez akcjonariuszy w ub. miesiącu, bank ma zabezpieczone środki na rozwój w 2016 roku. Nadal jednak opcją strategiczną jest IPO.

"Dodatkowy kapitał pozwolił nam zaplanować rok 2016. Chcemy wrócić do procesu pozyskania kapitałów w przyszłym roku, najchętniej z IPO. Uchwała emisyjna obowiązuje i obliguje nas do aktualizacji prospektu na początku przyszłego roku. Będziemy przyglądać się rynkowi pod tym kątem. Aktualizacja prospektu nastąpi w oparciu o wyniki 2015 roku" - powiedział prezes.

Cele strategiczne banku, zaplanowane do 2018 roku nie zmieniają się, dodał.

Bank Pocztowy chce obsługiwać 2,4 mln klientów, przekroczyć 4 mld zł salda kredytów konsumpcyjnych na koniec 2018 r. Wskaźnik koszty do dochodów (C/) ma spaść poniżej 60%.

Bank Pocztowy świadczy usługi finansowe w urzędach pocztowych i własnych oddziałach w całym kraju. Powstał w 1990 roku w Bydgoszczy.