14 lip 13 12:03

Ukończenie wieku emerytalnego przez "wcześniejszego emeryta"

Osoby z ustalonym prawem do emerytury, które kontynuują działalność zarobkową i z tego tytułu podlegają ubezpieczeniom społecznym, mogą wystąpić o przeliczenie należnego im świadczenia. Sposobów na zwiększenie emerytury jest kilka, a jedną z okazji do wystąpienia ze stosownym wnioskiem jest ukończenie przez tzw. "wcześniejszego emeryta" powszechnego wieku emerytalnego.

Poleć
Udostępnij
0
Skomentuj
fot. Shutterstock

Emerytura po wcześniejszej emeryturze

W polskim ustawodawstwie prawo do emerytury przysługuje po ukończeniu przez ubezpieczonego tzw. powszechnego wieku emerytalnego, wynoszącego na dzień dzisiejszy odpowiednio 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Przypomnijmy, iż rząd pracuje nad wydłużeniem wieku emerytalnego, który zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn docelowo wynosić ma 67 lat.

Nawet jeśli ubezpieczony skorzysta z wcześniejszych uprawnień emerytalnych (np. z tytułu pracy w szczególnych warunkach), po ukończeniu odpowiedniego wieku może wystąpić o ustalenie prawa do emerytury na ogólnych zasadach. Nie oznacza to jednak, że świadczeniobiorca będzie mógł otrzymywać dwie emerytury (wcześniejszą i ustawową). W razie bowiem zbiegu u jednej osoby prawa do kilku świadczeń przewidzianych w ustawie o emeryturach i rentach z FUS, zwanej ustawą emerytalną, wypłaca się jedno z tych świadczeń - wyższe lub wybrane przez zainteresowanego.

Podstawę wymiaru emerytury dla osoby, która wcześniej miała ustalone prawo do emerytury, stanowi podstawa wymiaru wcześniejszej emerytury w wysokości uwzględniającej rewaloryzację oraz wszystkie kolejne waloryzacje przypadające w okresie następującym po ustaleniu prawa do emerytury.

Tak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy emerytalnej.

Z nową kwotą bazową…

Przy ustalaniu wysokości emerytury bierze się pod uwagę:

24% kwoty bazowej oraz

po 1,3% podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów składkowych i

po 0,7% podstawy jej wymiaru za każdy rok okresów nieskładkowych.

Kwestię tę reguluje art. 53 ustawy emerytalnej.

Emeryturę, której podstawę wymiaru stanowi podstawa wymiaru wcześniejszej emerytury, oblicza się od tej samej kwoty bazowej, którą ostatnio przyjęto do ustalenia podstawy wymiaru, a następnie świadczenie podwyższa się w ramach waloryzacji przypadających do dnia nabycia uprawnień do emerytury. Zasady tej nie stosuje się jednak, jeżeli zainteresowany po nabyciu uprawnień do świadczenia, którego podstawę wymiaru wskazał za podstawę wymiaru emerytury, podlegał co najmniej przez 30 miesięcy ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym.

…wyłącznie dla urodzonych przed 1949 r.

Osoby, które po przyznaniu prawa do wcześniejszej emerytury podlegały ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu co najmniej przez okres 30 miesięcy i do obliczenia ustawowej emerytury wskażą podstawę wymiaru poprzedniej emerytury, tzw. część socjalną kolejnej emerytury mają obliczaną od kwoty bazowej obowiązującej w dniu przyznania prawa do nowej emerytury. Należy jednak podkreślić, że przepis ten odnosi się wyłącznie do osób, które urodziły się przed 1 stycznia 1949 r., a więc kobiet, które wiek emerytalny ukończyły do końca 2008 r. oraz mężczyzn, którzy 65 lat ukończą najpóźniej w 2013 r.

Możliwości młodszych ubezpieczonych

Osoba z ustalonym prawem do wcześniejszej emerytury, urodzona po 31 grudnia 1948 r., która pracowała po przyznaniu świadczenia, może jednak skorzystać z kilku innych możliwości otrzymania wyższej emerytury. Chodzi tu m.in. o:

» doliczenie nieuwzględnionych dotychczas okresów składkowych i nieskładkowych;

W przypadku gdy emeryt podlegał ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu, może wystąpić o doliczenie tego okresu do pobieranej emerytury, na zasadach określonych w art. 112-113 ustawy emerytalnej.

Jeśli emeryt nadal pozostaje w zatrudnieniu, wniosek taki może zgłosić nie wcześniej niż po zakończeniu kwartału kalendarzowego, a więc w styczniu, kwietniu, lipcu i październiku każdego roku. Natomiast jeżeli w trakcie kwartału ustało ubezpieczenie (zatrudnienie), wniosek o ponowne przeliczenie emerytury może być zgłoszony w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po ustaniu zatrudnienia. Przeliczenia dokonuje się w oparciu o kwotę bazową przyjętą do obliczenia emerytury, czyli starą kwotę bazową.

» przeliczenie podstawy wymiaru emerytury;

Na wniosek świadczeniobiorcy wysokość emerytury może być obliczona ponownie, w oparciu o art. 110 ustawy emerytalnej, z uwzględnieniem nowej kwoty bazowej. Jest to jednak możliwe, o ile do obliczenia świadczenia wskazano podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie przepisów prawa polskiego przypadającą w całości lub w części po przyznaniu świadczenia, a wskaźnik wysokości podstawy wymiaru jest wyższy od poprzednio obliczonego. Warunek posiadania wyższego wskaźnika wysokości podstawy wymiaru nie jest wymagany jedynie wówczas, gdy:

emeryt od dnia ustalenia prawa do świadczenia do dnia zgłoszenia wniosku o ponowne jego obliczenie nie pobrał świadczenia wskutek zawieszenia prawa do emerytury albo

okres wymagany do ustalenia podstawy przypada w całości po przyznaniu prawa do świadczenia, a wskaźnik wysokości podstawy wynosi co najmniej 130%.

» zgłoszenie wniosku o ustalenie "nowej emerytury".

Emeryt urodzony po 31 grudnia 1948 r. po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego, ma możliwość zgłoszenia wniosku o przyznanie prawa do emerytury na podstawie przepisów art. 24 ustawy emerytalnej, czyli według tzw. nowych zasad. Prawo do tej emerytury przysługuje bez względu na ilość udowodnionych okresów składkowych i nieskładkowych.

Jeżeli po przeliczeniu emerytura okaże się niższa, świadczenie przysługuje w dotychczasowej wysokości.

Obecnie, tj. w latach 2009-2013 obowiązuje tzw. okres przejściowy, w którym dla osób kończących wiek emerytalny wysokość przyznawanej emerytury obliczana jest w sposób mieszany, określony w art. 183 ustawy emerytalnej, czyli częściowo według starych i częściowo według nowych zasad. W przypadku jednak, gdy emeryt pobrał, choćby za 1 miesiąc, wcześniejszą emeryturę przyznaną na podstawie art. 46 lub art. 50 ustawy emerytalnej, wysokość emerytury oblicza się tylko po nowemu, bez stosowania mieszanego sposobu wyliczenia.

Podstawę obliczenia emerytury stanowi wówczas kwota składek na ubezpieczenie emerytalne, zaewidencjonowanych na indywidualnym koncie ubezpieczonego od 1 stycznia 1999 r. do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego przysługuje wypłata emerytury oraz zwaloryzowanego kapitału początkowego. Wysokość samej emerytury natomiast wynosi równowartość kwoty będącej wynikiem podzielenia podstawy jej obliczenia przez średnie dalsze trwanie życia dla osób w wieku równym wiekowi przejścia na emeryturę danego ubezpieczonego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. nr 153, poz. 1227 ze zm.)

Gazeta Podatkowa nr 9 (841) z dn. 2012.01.30, strona 9

Dział: Emerytury, renty, zasiłki

Autor: Bożena Dziuba

Poleć
Udostępnij
0
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia













Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (83)

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Franek Przyjmowski Użytkownik anonimowy
~Franek Przyjmowski :
Brak zdjęcia ~Franek Przyjmowski Użytkownik anonimowy
Nie martwcie się! Pan Tusk Dba o Wasze emerytury i renty.Reformy P. Tuska polegają wyłącznie na manipulowaniu przy emeryturach i ich zmniejszaniu. Przykładem może być wielka kradzież pieniędzy z OFFE a nawet złodziejska waloryzacja 2012. Przygotowywane jest nowe pole do okradania emerytów. Pole to nazywa się "hipoteka.odwrócona".
30 sty 12 16:43 | ocena: 88%
Liczba głosów:26
88%
11%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Ob Użytkownik anonimowy
~Ob :
Brak zdjęcia ~Ob Użytkownik anonimowy
Najlepszym sposobem na wyższą emeryturę jest przejście do KRUSu i zbieranie kasy w skarpetę, a potem kupienie za zaoszczędzone składki nieruchomości. Odkładanie pieniędzy w ZUS nie ma sensu - bo zawsze może być tak jak w tym roku, kiedy to rząd wprowadził kwotową waloryzację zabierając jeleniom i dając ekstra premie KRUSOwcom.
30 sty 12 14:06 | ocena: 82%
Liczba głosów:39
82%
17%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~chwała styropianu Użytkownik anonimowy
~chwała styropianu :
Brak zdjęcia ~chwała styropianu Użytkownik anonimowy
Najważniejsze że krewni styropianowej burżoazji otrzymują emeryturę w wieku 50 lat i to po kilka tysięcy euro miesięcznie.
Odebrano wcześniejsze emerytury motłochowi zostawiono przywileje bogaczom i ich rodzinom
30 sty 12 15:14 | ocena: 93%
Liczba głosów:33
93%
6%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~taka prawda Użytkownik anonimowy
~taka prawda :
Brak zdjęcia ~taka prawda Użytkownik anonimowy
A leniwe wdowy po politykach, wojskowych i całego esztabiszmentu mają emeryturę od 50 roku życia chociaż nigdy w życiu nie pracowały. To będzie po kilkaset tysięcy złotych rocznie. Władza potrafi dbać o swoje rodziiny a my będziemy zdychać w pracy
30 sty 12 15:09 | ocena: 83%
Liczba głosów:30
83%
16%
| odpowiedzi: 9
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~jakim prawem Użytkownik anonimowy
~jakim prawem
Brak zdjęcia ~jakim prawem Użytkownik anonimowy
do ~Saternus:
Brak zdjęcia ~Saternus Użytkownik anonimowy
30 sty 12 15:50 użytkownik ~Saternus napisał:
Taka prawda, że jesteś głupszy niż ustawa przewiduje. Jeśli niepracującej żonie umrze małżonek to ma prawo do renty rodzinnej po nim, od 50 roku życia. I TO PRAWO MA KAZDA KOBIETA W POLSCE, ta z KRUS, ZUS i wszystkich innych instytucji przyznających świad
Taaa, czyli mamy pracować na nierobów? Dlaczego każda wdowa nie ma prawa do tego samego mini9mum. Daczego jedna dostaje po kika tysięcy a inna po kilkaset złotych. Skoro obie nie pracowały to mają mieć take samo minimalne wsparcie a po resztę do ROVBOTY! Jakim prawem ja mam pracowac do 65 roku a ona się całe życie byczy? Ja ni9e mam prawa do odzyskania składek po rodzicach to jakim prawem ona oże je odzyskiwac po osobie obcej z która tylko seks uprawiała?
30 sty 12 16:25 | ocena: 61%
Liczba głosów:18
61%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia polubu Onet
polubu
Brak zdjęcia polubu Onet
do jurand_bis:
Brak zdjęcia jurand_bis Onet Zobacz profil
30 sty 12 17:27 użytkownik jurand_bis napisał:
Człowieku idź się leczyć. Od co najmniej roku piszesz jedne i te same bzdury o dzieciach, emerytach i ZUS-ach. Ble,ble, ble. Jazgot chorego z nienawiści. Zastanawiające do czego i kogo ?
Ty wyleczony jesteś? Nie od roku ale od 50 lat.

Anika, Los, Ninurka, Motylek, i Wam podobni. Jestescie niestety przedstawicielami ograniczonej intelektualnie szarej masy informowanej przez manipulowane srodki masowego przekazu. Chcecie glosno szczekac, wyrazac swoje to niby zbulwersowanie, a nawet obrazac Innych, a nie mozna nawet z ludzmi Waszego pokroju podjac dyskuji. Nie mozecie byc sceptyczni bo nie umiecie samodzielnie sie do niczego (wykraczajacego poza poziom intelektualny typu tvn czy mtv)ustosunkowac. Nie ogarniacie nawet tresci i przekazu tekstu, wiec o czym sie wypowiadacie? To podchodzi pod analfabetyzm wtorny. Polubu mowi tu nie o tym tylko co sie robi, ale o tym jaki sie ma stosunek do wlasnych czynow !!! Chodzi o ogolna prawidlowosc wyrownywania rachunkow- to zadna laska kochac jak sie bylo kochanym. I jak mowicie, "poswiecac" sie dla wychowywania Dzieci- bo Nas tez wychowano z poswieceniem. To poprostu jakby Lancuch energii, czynow-przekazywany z pokolenia na pokolenie. I tu pojawia sie obce Wam moze pojecie POKORY. Cieszcie sie sie mozecie sie w ogole komus przydac, i splacic to co dostaliscie od "Losu". Na medal zasluguja Ci ktorzy dostali zlo, a mimo to chca generowac dobro.

początkowo myslałam , że jesteś nawiedzony ale po kolejny spokojnym przeczytaniu twojego wywodu doszłam do tego , że masz całkowitą racje . Pod warunkiem , ze istnieje system emerytalny bo jesli go zlikwidujemy to dzieci beda musiały utrzymywac mnie na starośc to ptoste jak dwa + dwa. Nikt nikomu łaski nie robi a bezdzietni powinni płacić podwójnie




Przeczytałem i muszę przyznać ze do takiego myślenia trzeba dojrzeć. Niezłe rozumowanie, nic przecież w życiu nie ma za darmo. Szkoda tylko że nie da się pracować samemu na siebie. A że będą Cię wyśmiewać to się nie przejmuj, ludzie albo wyśmiewają albo boją się rzeczy których zwyczajnie nie rozumieją.

Nie sądziłem, że kiedykolwiek przeczytam jakiś komentarz z sensem na onecie, a tutaj proszę!
Brawo, Polubu - krótka piłka ze złodziejami, okradajacymi dzieci. BRAWO!


Durnowaci nie rozumieją, że składki do ZUS są tylko na jeden okres nieprodukcyjny w życiu człowieka, a są dwa dzieciństwo i emerytura. Na co więc płacicie ? Na dzieciństwo ? No to emerytura wam się nie należy, bo skąd ??? Na emeryturę ? No to znaczy, że własne dzieciństwo kradniecie innym !

Smiala teza mysle ,ze bolesna ale trafna .Obawiam sie, ze niezrozumiala dla wiekszosci ze wzgledu na plytkosc myslenia ,zycia i otaczajacej nas taniej "burleski. Pozdrawiam
polubu ma rację. To smutne, że jest tak wielu ludzi co jego nie rozumieją. tylko świadczy o tym jaka bezmyślna mentalność jest wszechobecna. Co ma się zmienić w kraju jak takie masy są kierowane przez media. Zacznijcie samodzielnie myśleć. Albo wyciągajcie wnioski.. czy obecny stan Wam się podoba i nic nie chcecie zmieniać.

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz."

Popieram Cię,jesteś jak Kopernik,niestety ludzie miałkiego rozumku Cie nie rozumia i Ci wymyślaja ,jestes wielki ,jak dla mnie geniusz.


Polubu masz w 100% rację. Chyba ci co cię krytykują nie rozumieją że rodzice muszą wydawać pieniądze by wychować swoje dzieci i to bardzo duże natomiast single całe swoje pieniądze mają dla siebie. Podatki single jak i ludzie którzy mają dzieci płacą takie same. Z tym że na emeryturę bezdzietnym płacić będą dzieci do których wychowania single nie dołożyły grosza. Rodzice jak również ich dzieci zostali tym sposobem okradzione.

Pozdrawiam



Wielcy myśliciele i odkrywcy zawsze mieli pod górkę. Na pewno polubią cię następne pokolenia, bo wiele lat potrzeba, żeby twoje genialne przemyslenia dotarły do świadomości mas.


Polubu ma rację!
Niestety tak jest dopóki system działa tak jak działa.
Bezdzietni lub małodzietni wydali swoje pieniądze na emerytury swoich rodziców a liczą na pieniądze dzieci tych dzieciatych.
Czyli ich okradają.


Piszesz o tym praktycznie zawsze. Zawsze sądziłem, że w tym myśleniu jest jakaś pokrętna logika, jednak nie mogłem jej rozgryźć. Do dziś. To co piszesz jest proste i jednocześnie genialne. Radzę wszystkim nie kombinować nie wiadomo jak, po prostu przeczytać to co ten człowiek pisze tak na chłopski rozum. Powodzenia


Widzę kolego że większość oszołomów nie "kuma" podstaw ekonomii i zdaje im się że są ekspertami w każdej dziedzinie. Pozdrawiam myślących.


Syn niczego nie dostał, jedynie co, to wyszedł na zero, gdy oddał wnukowi. To takie proste, ale jak widzisz, dorośli lekceważą prawa istot ludzkich, a przecież każda w chwili powstawania powinna te prawa posiadać. To gwarantuje jej matka ziemia, ale niestety, nie natura ludzkiego umysłu. Ludzki mózg zaczął się kierować chęcią forsy i jej powiększaniem, ale niekoniecznie logiką. Logika mówi: rodzice na Ciebie pracowali, Ty pracuj na swoje potomstwo, a wtedy możesz powiedzieć, że wyszedłeś na 0. Ci co od tego uciekają i nie zarabiają teraz na te dzieciństwo, które kiedyś otrzymali, czyli nie mają dzieci i nie dają im dzieciństwa, pozostają dłużni.

To takie oczywiste, ale często to, co jasne, jest niezauważane lub wręcz lekceważone.

Może to i brzmi jak bełkot, ale po głębszej analizie facet ma rację, tylko, że krzykacze i ynteligientna młodzież Peło nie mają ochoty/umiejętności zrozumienia co ma do powiedzenia ów jegomość.
Wszystko OK ale rząd musi stworzyć warunki by mnie było stać na 2-kę dzieci. Po prostu nie stać mnie na utrzymanie nawet jednego dziecka (zarabiam 3000 netto+ moja Luba 2000, warszawa. Koszty utrzymania są b. wysokie w dużym mieście. Nie mamy własnego mieszkania, a kredyt na 30-40 lat nie wchodzi w grę, nie zamierzam płacić lichwie 2000 zł miesięcznie...






Masz racje całkowitą .Matematyka nie jest mocną stroną Polaków . To co piszesz jest zbyt logiczne w kraju zakłamanym i zbiurokratyzowanym .Obywatele RP Są tak z kołowani , że cię nigdy nie zrozumieją .



Popatrzcie, chodzi tylko o to zeby nie okrasc spoleczenstwa. Czyli jesli bedziesz mial z partnerka 2 dzieci i doprowadzisz ich do pelnoletnosci, dodatkowo zapracujesz na emeryture to nic nie okradles ani nic sie spoleczenstwu nie przysluzyles, tylko przekazales dalej z gory to co bylo.

Ktos kto wlasnych dzieci miec nie chce jesli tylko zapracuje na wlasna emeryture okrada to spoleczenstwo. Bo to co bylo przekazywane z gory z pokolenia na pokolenie (wraz z wszystkimi nadwyzkami) on przejadl. Czyli taki pasozyt.

Polubu ma tendencje to komplikowania rzeczy prostych, dlatego sa niezrozumiale, chociaz i tak ostatno widze ze jakos jego tlumaczenia sa jasniejsze.

30 sty 12 17:53 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~zona nie wdowa 58 Użytkownik anonimowy
~zona nie wdowa 58
Brak zdjęcia ~zona nie wdowa 58 Użytkownik anonimowy
do ~taka prawda:
Brak zdjęcia ~taka prawda Użytkownik anonimowy
30 sty 12 15:09 użytkownik ~taka prawda napisał:
A leniwe wdowy po politykach, wojskowych i całego esztabiszmentu mają emeryturę od 50 roku życia chociaż nigdy w życiu nie pracowały. To będzie po kilkaset tysięcy złotych rocznie. Władza potrafi dbać o swoje rodziiny a my będziemy zdychać w pracy
Skąd masz takie informacje , ze nie pracowaly ?.Moze pracowaly ale tylko dorywczo.Meza przenosili na zielone garnizony gdzie wiecej zwierzyny w lesie niz mieszkanców.? Poligony miesieczne męża ,szkolenia, sluzby zmuszaly kobiete by zrezygnowac z pracy a , dzieciom zapewnic opiekę.
Pleciesz o rzeczach o ktorych nie masz zielonego pojecia.
Zaczniesz wrzeszczesc ze skoro wojskowy ma emertyture to zonie emeryture wypracowana tez ..zabrac ? Bo jak to mozliwe 2 emerytury. w rodzinie ?..
Ty ,zyjesz na garnuszku mamci ?
30 sty 12 18:32 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
42%
57%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~pok Użytkownik anonimowy
~pok :
Brak zdjęcia ~pok Użytkownik anonimowy
Kto przepracował 30m-cy będąc na wcześniejszej emeryturze i za ten czas były odprowadzane składki może przeliczyć swą emeryturę z wcześniejszej na zwykłą i zyska na tym niewielkie pieniądze ,może kilkadziesiąt złotych w zależności od roku w którym przeszedł na emeryturę i dotyczy tylko części socjalnej.Osoby które przeszły na emeryturę w latach dziewięćdzięsiątych to w stosunku do obecnych emerytur mamy stary portfel a różnica może wynieść nawet kilkaset złotych a tego nie powinno być.
30 sty 12 19:47 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~Karolina Użytkownik anonimowy
~Karolina :
Brak zdjęcia ~Karolina Użytkownik anonimowy
mam pytanie dla osób rozeznanych w sprawach emerytalnych ? mój małżonek po 30 latach pracy w wojsku przeszedł na emeryture w 1998 r i potem przez 6 lat pracował na pełnym etacie płacąc składkę ZUS , teraz bardzo choruje / uważam głupota , bo podczas pracy w wojsku kilkakrotnie przebywał w szpitalu po 2 , 3-y m-ce z tyt choroby wrzodowej dwunastnicy , choroby nóg, nadciśnienie nabyte 1-go stopnia ilekarz mu wskazywał przy przejściu na emeryturę grupę inwalidzką , ale on się wstydził i mówił po co może na spokojnie na emeeruturce powrócę do zdrowia/ , a teraz coraz gorzej, gorzej i jeszcze doszła cukrzyca, rwa kulszowa , wypadanie dysku itd , gdyby nie moja emerytura toby chyba albo opłaty , albo jedzenie albo leki.... !!!!! czy w tym przypadku może mieć jakieś przeliczenie emerytury o lata cywilnej pracy tj plus ?????
30 sty 12 21:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Brak zdjęcia
Brak zdjęcia polubu Onet
polubu
Brak zdjęcia polubu Onet
do ~unia:
Brak zdjęcia ~unia Użytkownik anonimowy
30 sty 12 16:56 użytkownik ~unia napisał:
Rządząca "inteligencja" ma problemy ze zrozumieniem, iż należy dla dobra Obywateli POdpisać Kartę Praw Podstawowych.
Cała ekonomia świata jest do bani!ZUS OFE KRUS to nie emerytury tych, co płacą, lecz ich rodziców a ci, co płacą to pokrywają to, co rodzice im zapewnili w dzieciństwie, czyli spłacają swoje dzieciństwa to fakt matematyczny. By zapewnić sobie emerytury każdy z pracujących musi wychować swojego potomka tak jak na swoją emeryturę płaci składki to takie same składki powinien płacić na swoje dzieciństwo to matematyka. Życie człowieka ma 2 okresy nieprodukcyjne to dzieciństwo i emerytura. Każdy człowiek musi sam na nie zapracować nie wystarcza tylko na jeden zapracować a drugi ukraść. Dlatego jak ludzkość załatwiła sobie emerytury płacąc składki tzw. emerytalne popełniła błąd, bo zapomniała o dzieciach nie spłacając im swojego dzieciństwa, czyli okrada dzieci.(3/4 ludzkości nie ma emerytur i tam nie brakuje dzieci). Gdzie wprowadzono emerytury brakło dzieci, bo one są okradane pod płaszczykiem udzielania im pomocy a namnożyło się singli bezpłodnych homoseksualistów, bo to zaczęło się opłacać nie trzeba zwracać swojego dzieciństwa, bo biedne dzieci to zwrócą? Żaden rząd nie potrafi ukrócić okradania dzieci a bez tego nic nie może zrobić. Nikt nie udowodnił, że wcześniej urodzeni pracują wydajniej od dzieci a to dowód, że dzieci wcześniej urodzonym pomagają a nie oni dzieciom. To pomoc dzieciom jest przyczyną zła wszelkiego, bo akurat dzieci nie potrzebują pomocy! Jeśli ojciec pomógł synowi w dzieciństwie zwracając mu swoje dzieciństwo a syn pomógł wnukowi oddając mu, co dostał rzekomo od ojca to nie trzeba być mocno rozgarniętym, czy profesorem ekonomii by wiedzieć, że syn niczego nie dostał! Ja niczego synowi nie daję ja mu zwracam, co sam rzekomo dostałem od rodziców i tak zapracowuję na samego siebie a single i bezpłodni rodziny bezdzietne a także z jednym dzieckiem kradną, bo tego nie zwracają to matematyka za trudna dla głąbów?
30 sty 12 18:16 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przejdź do profilu

Szukaj

Notowania

Trwa sesja giełdowa na GPW.
WIG20 2 310,93 0,00% 0,05 pkt »
WIG 51 338,19 0,08% 41,04 pkt »
mWIG40 3 484,06 0,03% 1,04 pkt »
MiS80 11 949,50 -0,35% -41,97 pkt »
NCIndex 289,96 -0,96% -2,81 pkt »
NIKKEI 17 635,14 0,08% 13,74 USD »
FTSE 6 581,53 0,55% 36,26 USD »
DJIA 17 884,53 0,45% 79,73 USD »
NASDAQ 4 772,11 0,14% 6,73 USD »
GAZPROM 5,15 12,38% 0,57 pkt »
KLM 7,36 -3,25% -0,25 pkt »
ELECFR 23,12 2,17% 0,49 pkt »
UCREDIT 5,39 1,98% 0,10 pkt »
DEUTSCHEPOST 27,27 1,93% 0,52 pkt »
ROPAB 60,61 -2,46% -1,53 pkt »
ROPAW 56,33 -2,61% -1,51 pkt »
ZŁOTO 1 195,20 -0,02% -0,20 pkt »
SREBRO 15,97 -0,63% -0,10 pkt »
  Kupno (bid) Sprzedaż (ask)  
EUR/PLN 4,2663 0,32% 4,2702 0,32% »
USD/PLN 3,4812 0,01% 3,4835 0,01% »
CHF/PLN 3,5442 0,23% 3,5473 0,23% »
EUR/USD 1,2253 0,29% 1,2255 0,29% »
Nazwa Wartość bieżąca (j.u.) Stopa zwrotu 1R (%)
067134201268335402
CPKP 208,65
264,77%
WIAZ 19,80
85,01%
WIBZ 19,34
84,33%
WIAE 4,63
80,28%
WIBE 4,52
79,61%
Nazwa Wartość bieżąca (j.u.) Stopa zwrotu 1R (%)
-90-75-60-45-30-15-0
WIPU 1,90
-58,21%
WPPE 1,50
-54,81%
WIPE 1,58
-54,24%
WPPP 6,21
-53,97%
WIPP 6,56
-53,39%
Brak wyników do wyświetlenia.
Nazwa Wartość bieżąca (j.u.) Stopa zwrotu 1R (%)
-12-10-8-6-4-2-0
Otw... 31,23
-6,58%
Poc... 27,28
-4,65%
PZU 29,78
-4,06%
Pek... 28,13
-4,06%
Hes... 29,03
-3,30%

analizy

Duży wzrost aktywów OFE w sierpniu
4 wrz, 19:57
Analizy Online
title
Długowieczność jest super, ale nie dla portfela
18 sie, 16:29
Bernard Waszczyk | Open Finance
title
OFE jeszcze powalczą, ale oręża niewiele
13 sie, 11:11
Roman Przasnyski | Open Finance
title
To już ostatni dzwonek na złożenie deklaracji pozostania w OFE
4 sie, 14:16
Bernard Waszczyk | Open Finance
title
Zaskakujące preferencje emerytalne
30 lip, 14:17
Roman Przasnyski | Open Finance
Pokaż więcej